Claud Monet (1840 – 1926)
– vzory mu byli G. Courbet a É. Manet – pod jejich vlivem maloval figurální kompozice,
v nichž realistické pozorování spojoval se studiem světla v plenéru.
– od konce 60. let usiloval ve svých krajinomalbách podat zrakový dojem, jímž působí výsek
krajiny v určité situaci, dané ročním obdobím, dnem a hodinou práce – tento dojem se
snažil vyjádřit světel. barev. tóny
– od r. 1872 pobýval v Argenteuil – maloval zde cykly obrazů s pohledy na město, řeku a
okolní krajinu – klasická díla impresionismu, v nichž vyjádřil jemné odstíny světelných a
atmosférických proměn
– roku 1886 se usadil v Giverny, kde mu rybníček s lekníny na zahradě jeho domu poskytl
námět k slavnému cyklu Leknínů
– v pozdním období zvyšoval barevnost, svítivost a velikost barevných skvrn a dospíval
k volnější kompozici, v níž optický dojem ustupuje subjektivnímu výrazu
– ke konci života byl slepý a vtvářel jen vize
– nebylo u něj důl. co, ale jak maluje – došel až k abstrakci
– témata: moře, voda (pohrává si s vlnkama); čím dál víc rozmělňoval – pastelovější barvy
– maloval v plenéru, plátno má předem podmalované bělobou a na něj nanáší čisté barvy
– připravoval si plátno – šepsování
– cykly katedrály v různých počasí
– Východ slunce
– více zaujat lidskou figurou