Pokračování II – SOCIOLOGICKÉ SCHÉMA ŽIVOTNÍHO CYKLU …
SOCIOLOGICKÉ SCHÉMA ŽIVOTNÍHO CYKLU
Věk vztah já a ostatní Etapa Sociální charakteristika etapy profesní dráha Rodinný cyklus Přechod
0 – 2 „já“ je problém pro ostatní rané dětství odlišování sebe a okolí, počátky neverbální komunikace, výběrové chování, citových vazeb, důvěry hra internalizace rodinných rolí a vztahů, zkušenost z rodiny narození
2 – 5 „já“ je problém pro ostatní předškolní věk počátky verbální komunikace, identifikace sociálních vztahů (v rodině i mimo), osvojování hygienických a sociálních návyků, adaptace na kolektiv vrstevníků, odhalování vztahů autority hra internalizace rodinných rolí a vztahů, zkušenost z rodiny jesle, mateřská školka
6 – 12 „já“ je problém pro ostatní školní věk formování vrstevnických vztahů a pravidel skupinového chování učení a vzdělávání, tvorba zájmů a osobních postojů, vznik vztahů zodpovědnosti učení, fantazijní volba povolání ideální volba partnera, počátek přípravy na manželství a rodičovství škola
12 – 15 „já“ jsem problém pro sebe puberta formování vztahů mezi pohlavími, počátek emancipace od rodiny, vyhrocení konfliktů zájmů, vznik problému sociální identity pokusná volba povolání, oddálení rozhodnutí seznamování škola
16 -20 ostatní jsou problém pro „já“ dospívání nabývání zákonných práv a povinností, selekce a koordinace zájmů, počátek nezávislosti, formování světonázorných postojů, krize adolescence reálná volba povolání sbližování, láska, intimní vztah, sexuální poměr první povolání
PSYCHOLOGICKÉ SCHÉMA ŽIVOTNÍHO CYKLU
I. prenatální fáze
-má embryonální periodu (vývoj orgánů do 8.týdně) – fetální doba (dokončení vývoje orgánů) – narození
-psychika matky má vliv na plod – malformace
II. natální fáze
-narození – první obtížná zatěžkávací zkouška (samotné dýchání, okysličení krve, nové prostředí, mimo matčino lůno)
III. kojenecký věk
-až k počátkům vývoje řeči (do 1.roku)
-symbolická doba mezi matkou a dítětem (orální fáze podle Sigmunda Freuda)
-zrakové vnímání, zvedání hlavy, opirání se o lokty (3.měsíc), posazení (6.měsíc), chůze (8.měsíc), zdokonalení nepodmíněných reflexů a vznik podmíněných, 5 měsíců kojení
-separační úzkost (9.měsíc), abstrakce (10.měsíc), uvědomování si vlastního já (9.-12.měsíc)
-příprava na hlasitou řeč je žvatlání
-novorozenec stráví 90% dne spánkem
-samostatná chůze okolo 15.měsíce
IV. batole
-od 1. do 3.roku zřetelné zpomalení růstu
-jemné pokyny rukou, chápání jmen věcí, stvoření věty, myšlení v představách, proces osamostatňování, egocentrismus, výrazné projevy citů, svoboda v řádu
-při odloučení od matky
1. fáze protestu
2. fáze zoufalství (apatické, pokleslé chování)
3. fáze pozvolného odpoutání
V. předškolní věk
-od 3.-6.let
-velký význam mají individuální rozdíly v kolektivu
-matematické a abstraktní myšlení, kognitivní egocentrismus (bejsem středem světa), antropomorfické myšlení (zlá stůl, který mě praštil), magické myšlení (vyšší moc pro nevysvětlitelné jevy), střídání sociálních rolí, sexuální identifikace (Oidipův a Elektřin komplex)
-reakce vzdoru – rozložení své vlastní vůle
-podle Sigmunda Freuda je toto anální stádium a ve falické fázi tohoto stádia (3.-5.rok), dítě objeví penis a vagínu a jejich stimulací vyvolává pocity slasti
-v 6.roku má mozek 90% konečné hmotnosti a el. aktivita se blíží el. aktivitě dospělého
VI. školní věk
-6.-11.rok
-harmonický vývoj osobnosti, kdy škola je pro dítě zdrojem důležitých impulsů pro další vývoj myšlení a řeči
-tzv. názorné myšlení – dítě nedokáže rozeznat různé možné pohledy, ale pomalu se adaptuje na stádium konkrétních myšlenkových operací
-období sexuální latence (zájem o sexuální pozadí) – předčasný zájem = „konjuktura“
-bližší přátelské vztahy ve 3.třídě, výrazná soutěživost, struktura třídy
-dobrá paměť i logika, ovládání 5000 aktivních slov, velká výkonnost organismu, zvýraznění rysů v obličeji, nepřesná koordinace (prsty, zrak)
VII. pubescence
-11.-15.rok
-růst zrychlení u chlapců v 14ti a u děvčat v 11.
-sexuální akcelerace biologického zrání (tj. zrychlení biologického zrání)
-vytvoření hodnotového systému za vědeckého abstraktního myšlení
-velký citový rozkyv, poruchy soustředění, změny nálad, unavenost, labilita, protikladné city
-3 formy vzpoury proti autoritě:
1.klidná vzpoura – vynucení, potlačení vzpoury v sobě a držení
2.vlažný vztah – odvrat od rodičů
3.různé napětí – vzpoura se projeví jako řada konstruktivních projevů
-hledání ideálu, zvídavost o anatomii a fyziologii člověka
-sebereflexe, sociální osamostatnění – pozitivní vývoj
VIII. adolescence
-15.-20.roků
-inteligenci rozeznáváme:
a) tekutou – přirozená bystrost, dána biologicky
b) krystalická – během života nabytá, naučené myšlenkové obraty
-hledání se, vlastní identity – studium, zaměstnání, rodina
-generační problém = problém rodičů a dětí v citové a sexuální stránce života adolescenta + rozdílné názory ( i představy)
IX. dospělost
-rozmanité osobnosti, realistické plány, období mezi 20.-30.rokem
-do 30ti let obvyklý polygamní sexuální život a příprava na profesionální dráhu x rodina
-znaky dospělosti:
a) stabilizace osobnosti (citového života, zájmů, názorů)
b) pohlavní dospělost
c) přijetí odpovědnosti
-každý člověk pochází různými rolemi a situacemi
X. stáří
-biologický proces stárnutí v okamžiku, kdy procesy odbourávání buněk převáží nad jejich výstavbou (tento okamžik probíhá několik let před psychologickým stárnutím)
-moudrost stáří – tj. zvládání mnoha životních problémů
-snížení vitality, přizpůsobivosti a schopnosti sebeovládání
-starý člověk – role společenského outsidera
-vývoj umírání – fáze šoku – fáze střídání různých emocí, úkonů a deprese – fáze smíření se se smrtí
-smrt je podstatným znakem lidské existence pro svou danost a neodmyslitelnost
konecne jsem nasel stranku kde je to co potrebuju díkes XDXDXDXD