Kritéria volby reklamních prostředků
Výběr médií
– pět hlavních reklamních prostředků
– televize, rozhlas, tisk, exteriérová médie, Internet
– podnik si obvykle vybírá z více prostředků, každé médium má své výhody a nevýhody
– efektivnost výsledku ovlivňuje:
1. selektivita (schopnost média zasáhnout určitou oblast nebo skupinu lidí)
2. proniknutí reklamy (ovlivněné procento lidí z cílového trhu)
3. pokrytí trhu (ovlivněné procento z celého trhu)
4. pružnost média
5. náklady
6. úroveň média
7. frekvence (jak často)
8. účinek (podle funkcí, cílů reklamy)
Charakteristiky reklamních médií
– televizní reklama je nejsledovanější, může být nejúčinnější, protože působí souběžně na více smyslů diváků
– skladba programu a struktura vysílání umožňuje využívat segmentaci trhu
– témata televizní reklamy mají být výrobky nejširší spotřeby
– výhodou televizní reklamy je poutavost, možnost využít náladu, fantazii
– může vyvolat pozornost diváka, zabezpečuje široké pokrytí trhu
– nevýhodu je přepínání programu, snížená pozornost při přerušení programu, nebezpečí informačního zmatku, je nejdražší zejména v hlavních vysílacích časech (19-22 hod)
– rozhlas – jedno z hlavních reklamních médií v 1. pol. 20. stol. i v 2. pol. po nástupu televize si udrželo postavení
– uplatňují se malé soukromé stanice, v nich reklama nemá tak velký územní rozsah, což může být využito
– je poměrně pružná, může být často opakována, může se aktualizovat, je levnější než TV reklama
– nejdražší je v ranních hodinách a odpoledních pořadech
– cena se vyvíjí podle sledovanosti pořadů
– deníky jsou nejpružnější médium
– nevýhodu: méně kvalitní papír, černobílé provedení, takže noviny jsou v hodné hlavně pro inzeráty, které poskytují hodně číselných informací, takové informace nemohou být přenášeny jiným médiem
– časopisy mají větší periodicitu vydávání, zadávají se do tisku dlouho dopředu
– více se využívají na reklamu vyžadující fantazii
– reklama v tisku se může členit podle sezónnosti výrobků
– exteriérová média
– výhodou může být široká možnost rozšíření, poměrně snadno upoutávají pozornost – záleží na umístění
– v případě komunikací nesmí být v rozporu s dopravními předpisy
– text musí být stručný, srozumitelný, zapamatovatelný, záleží na obrazovém doplnění
– Internet
– nejmodernější, nejperspektivnější médium
– předmět reklamy by měl odpovídat segmentu, který využívají
– internetová reklama se dá spojit s prodejem zboží přes Internet
– sdělení má mít výrazný, poutavý titulek
Časový rozvrh reklamy
– obvykle je ve vazbě na charakter zboží
– některé zboží se prodává poměrně stejně po celý rok
– reklama je obvykle průběžná, nepřetržitá
– u mnohých výrobků je v určitém období výrazný nárůst prodeje
– takovému způsobu prodeje odpovídá pulsování časový rozvrh, kdy zboží je prodáváno a propagováno průběžně a to je zesíleno kampaněmi
Efektivnost reklamy
– hlavním kritériem je zvýšení objemu prodeje
– pokud k němu došlo, musí být dokázáno, že k němu došlo vlivem reklamy
– v poslední době je veřejnost přesycena reklamou
– část spotřebitelů je v reklamě kritická
– reklamní pracovníci mají náročnější situaci