Pedagogická psychologie – aplikovaná psychologická disciplína, která se zabývá psychologickým zkoumáním pedagogické praxe.
Není přírodní ani společenská věda. Řadíme ji do pomyslného středního pásma.
Vztah k pedagogice -> je pro pedagogiku jednou ze základních věd
Literatura viz sylabus:doporučeny Čápovi učebnice, poznámky z konzultací
1. Poznávací a diagnostická činnost pedagoga
-je opřena o osbnostní kvality, metody poznávávání diagnostiky žáka a sekundárně od podmínek poznávání žáka
2. Metody poznávání žáka – uvědomit si, že metoda diagnostická je něco co musí splňovat určité požadavky – metoda je metodou když je standadizovaná -> musí být:
a. Objektivní – jev nebo znak který zjišťujeme (dotazník, test) je jednoznačně určený, nepotřebujeme vysvětlovat koho zkoumáme.
Např. vysvětlení je prohřešek…
Je střední hodnota s kterou úsudky z většího množství nezávislých hodnotitelů výkonů pokusné osoby vzájemně korelují.
b. Reliabilní -> spolehlivá – zda metoda přináší při opětovném použití stejné nebo přibližně stejné výsledky. Např. test inteligence použiji a pak zopakuji za určitou dobu, tak musí být výsledek přibližně stejný.
c. Validita -> platnost metody – musí měřit ten znak,vlastnost který měřit má.
Např. otázkou kterou zjišťuji něco v testu zjišťuje něco jiného než jsme mysleli !