Následující příklad uvádí návrh takového “manuálu” jako výchozího rámce, ve kterém jde o uspořádání psychodidaktické aplikace metakognitivní teorie.
Navazujeme tím na příklad sociopsychické dispozice naznačující možnost nácviku metakognitivních strategií (viz. kap. Základní charakteristiky sociopsychických dispozic, str. 4 ) .
Návrh “manuálu” obsahuje tři základní elementy této aplikace:
A. zásady metakognitivního nácviku
Uvedené zásady odráží některé obecně přijaté principy vybraných pojetí učení, u kterých byla prokázána účinnost a jejichž respektování může přispět k uchopení těch kvalit poznání, které vyžaduje nácvik a rozvoj metakognice. Jde o zásadu procesuálnosti, zásadu regulace a autoregulace, zásadu generativnosti, zásadu afektivnosti, zásadu reflexe.
B. strategie metakognitivního nácviku
Strategie jsou zde chápány jako postupy utvářené dílčími kognitivními činnostmi, které vedou a přispívají k dosažení cíle – t.j. k utváření metakognice. Jde kupř. o strategie kladení otázek navozujících předběžné přemýšlení, strategie funkcionálnosti a kontextovosti, strategie elaborace, strategie autodiagnostiky a s tím související odpovědnosti, strategie tvorby resumé a pod.)
C. učební cílové kategorie včetně předpokládaných kognitivních činností, které vedou k jejich naplnění.
Tato kategorie presentuje dvouúrovňový kognitivní systém cílových kategorií. Míra kontextovosti a s ní související míra kognitivní svébytnosti by měla přispět k vyjasnění cílové podstaty v učení a poznání, usnadnit práci s taxonomií a umožnit potřebný vhled do činnostní struktury v příslušných úkolových situacích.
Předložený rámec psychodidaktické aplikace je pouze úvodním návrhem, který naznačuje směry uvažování, a který by se pro učitele mohl stát vstupním materiálem, na který bude navazovat jejich smysluplné dotváření.
Pozn. zevrubněji je tento “manuál” presentován na (www.metakognice.cz)