Formativní hodnocení
Je korektivní, zpětnovazební, pracovní (lat. formo – upravuji, přetvářím)
– poskytuje hodnotící info (zpětnou vazbu) ve chvíli, kdy se určitý výkon nebo činnost dá ještě zlepšit, slouží k řízení vzdělání a výchovy žáka
– má dialogický charakter (probíhá jako rozhovor nad průběhem práce), má tedy vliv na poznávací a konativní sféru žáka
– má šanci být ze strany posuzovaného chápáno jako pomoc (prostředek k sebepoznání a sebezlepšení) nikoli jako rozsudek či odsudek, to má pozitivní vliv i na motivační sféru hodnoceného člověka, dokonce víceméně bez ohledu na výsledek posouzení.
Sumativní a formativní hodnocení má rozdílné motivační a konativní důsledky:
Sumativní – povzbuzuje hodnoceného ke skrývání nedostatků a k záměrnému ukazování předností.
Formativní – mělo by být v zájmu hodnoceného netajit své potíže, protože cílem formativního hodnocení je napomoci k jejich odstranění, v praxi je však přijímáno s obavami z odhalení chyb, pokud není doprovázeno vstřícnou a tolerantní sociální atmosférou. Formativní hodnocení je komplexní metoda pedagogické práce, která není závislá na určité formě, v níž se hodnocení projevuje (slova, známky, body atd.)