23. STIMULY NÁKUPNÍ ATMOSFÉRY
Nákupní atmosféra:
• je to soubor vlivů na smysly, které jsou částečně vědomě a z části podvědomě vnímány jako individuální prožitek
• nákupní atmosféru může vyjadřovat vztah stimulů, emocí a reakce
• nositeli stimulů jsou hmotné prvky obchodního provozu, ale i jejich projevy, tzn. vlastnosti a znaky
• emocionální postoje jsou spojeny mezi stimuly a reakcí, tzn. mezi nositeli atmosféry a chováním zákazníka
• emoce většinou zůstávají obchodníkovi utajeny
• kategorie emocionálních postojů zákazníka v maloobchodě:
1. na základě působících stimulů
2. na základě osobních vlastností
3. na základě vlastního schématu rozhodovacího procesu
• zákazník na základě emocionálních postojů reaguje kladně nebo záporně
• nedílnou součástí systému tvorby nákupní atmosféry je komunikace obchodníka se zákazníky
• mezi základní formy komunikace v MO patří podpora prodeje a public realations (styk s veřejností)
• podpora prodeje je souhrn aktivit podporujících zákazníkovu ochotu nebo zájem koupit určitý výrobek; má 4 cíle:
1. ZASTAV SE A VEJDI!
2. VEJDI A NAKUP!
3. NAKUP VÍCE!
4. ZOPAKUJ NÁKUP!
• public relations je záměrná a plánovitá snaha podporující rozšiřování vzájemných kladných vztahů mezi maloobchodníkem a veřejností