25a Psychologie skupin; cíle, hodnoty, normy, pozice a role; druhy skupin, styly vedení
– psychologie skupin -> sociální skupina = spojení 2 – 3 a více lidí
– člověk přijímá účast v 10 – 100 soc. skupinách za svůj život
– dělení soc. skupin:
– podle velikosti
– malé (20 – 30) -> bližší vztahy mezi členy této skupiny, větší znalost detailů o jednotlivých členech
– střední
– velké – společný pouze urč. druh problémů
– podle věku:
– dětské (4 – 7 let)
– studentské (16 – 26 let)
– seniorské (víc než 60 let)
– podle zájmu
– podle pohlaví
– podle čas.hlediska:
– trvalé – manželství
– přechodné – kamarádství na střední atd.
– podle postavení -> závislost na majetku
– podle vzniku:
– záměrné, plánované: posluchačstvo
– náhodné: znepříjemňující dav – např. demonstranti (např. skinheadi)
– zákonné =hnutí, která neporušují zákon
– nezákonné
– cíle = objekt, účel k němuž je zaměřena motivace
– přibližování – přiblížení ke konečnému cíli (např. učení na zadanou písemku)
– vyhýbání = snaha vyhnout se cíli ( např. chození za školu kvůli písemce)
– > dosažením cíle dochází ke snížení napětí
– primární, sekundární
– krátkodobé, dlouhodobé
– hodnota = názor co je žádoucí, dobré x nežádoucí, zlé
= vlastnost, kterou jedinec přisuzuje urč. objektu => posuzuje jakou hodnotu pro něj má
rozdělení:
– pozitivní = žádoucí, negativní = nežádoucí
– absolutní, relativní
– podle obsahu: hodnota um. díla
hodnota přínosu
etická hodnota
– norma = urč. pravidlo, předpis, který je závazný pro posouzení urč. jevu
– sociální = společensky závazný způsob chování pro členy soc. skupiny
– psychologická = průměrná hodnota různých druhů výkonů pro posouzení jednotlivce
– etická =soubor pravidel pro chování v urč. soc.prostředí
– rozdělení sociálních norem:
– kodifikované = vyjádřené (např. školní řád) -> upravuje soužití jednotlivců soc. skupiny
– nevyjádřené = tradiční
– pozice = zařazení, post, který jedinec zastává jedinec v soc. skupině
– závislá na schopnosti jedince udržet si respekt (dále i na penězích, majetku, inteligence, schopnosti)
– role = předpokládaný způsob chování jedince v urč.soc. skupině
– stanovené = nezávislé na jedinci(role dítěte -> jedinec si ji nevybral)
– přijaté = jedinec si ji vybral a dobrovolně ji přijme, bere ji na sebe
– přijímané = jedinec se s rolí ztotožňuje
– vedení (= vůdcovství) -> vůdce = jedinec v dominantní pozici, která má autoritu nebo vliv ve skupině
a) formální – moc je mu dána (např. na pracovišti)
neformální – ten který byl vybrán soc. skupinou -> má důvěru
b) autoritářský = diktátorský- absolutní autorita, on sám rozhoduje
demokratický
c) byrokratický – byl zvolen
nominální – vůdce jen podle jména ve skutečnosti bez skutečné vůdcovské role
– šedá eminence (stínový vůdce) – předkládá svá rozhodnutí oficiálnímu vůdci, stojí v pozadí, nemá zodpovědnost x může vládnout