CHARAKTERISTIKA OBDOBÍ PUBERTY A ADOLESCENCE
PUBERTA (10-12 → 15-16)
Nazváno podle pubes = ochlupení
Změny, které budou dokončena v pubertě
– tělesný vzhled
– projevy k druhým osobám
– postoj k sobě samotnému
Nástup puberty je podmíněn (činitel)
– dříve o 1-2 roky u dívek
¨dívky větší
– životospráva (nevhodné podmínky zpomalují nástup puberty)
– zeměpisná šířka (podmínky)
teplé krajiny – dřívější nástup puberty
– dědičnost
Změny
1. Tělesný vzhled
zvýšení tempa nárůstu dlouhých kostí
zhoršuje se koordinace pohybu
způsobené nevyspělostí pohybových schopností s narostlými kostmi → více úsilí na posud zvládající úkony →
→ dřívější únava →přetížení organismu
neúměrně přibývá váha
2. Postoj k dospělým
dospělí přestává být pro děti autoritou
tendence zaujmout rovnocenný postoj k dospělému
období 2. vzdoru
3. postoj k sobě samotnému
optimistický extravert → pesimistický introvert
zvyšuje se zaměřenost na sebe sama
důsledek: na sobě vidí spíše nedostatky
Hranice
pohlavní dozrávání → ukončení, pohlavní zralost
Tělesný vývoj
8-12 cm za rok
růst ukončen u dívek kolem 15 roku
u chlapců kolem 18 roku
hormon hypofýzy – růstový hormon
vylučuje hormon, který určuje nástup a průběh pohlavního dozrávání
→ promítá se do fyzického vývoje
nanismus X gigantismus
→ brzlík
poruchy v oblasti pohlavního dozrávání
předčasné
CH – v dospělosti oblíbenější, větší suverenity
D – negativní dopad, středem pozornosti nechtěné (rostou prsa) → zátěž pro dívku
opožděné
CH – obrovské vnitřní konflikty
D – nemá vliv
Sekundární pohlavní znaky
Dívky
první signály kolem 9-10 roku
zvětšování prsou
rozšiřování pánevní kostí
ochlupení
nárůst tukové tkáně
výška ↑
12-13: 1. menstruace
14-15: zaoblení tvarů
Chlapci
11-12: ochlupení
vzrůst vnějších pohlavních orgánů
vzrůst hrtanu
mutace (až o oktávu)
15-16: zrání pohlavních buněk
Malá koordinace pohybu (nedokonalost činnosti mozku)
velké úsilí → únava → přetížení
Duševní vývoj
NS
nabývá na činnosti druhé signální soustavy
(myšlení, řeč) – zprostředkovaně (přijme řeč a myšlení zpracuje)
mozek jako u dospělého
zbrázďování mozku – zvětšuje se povrch = šedá kůra
= psychická činnost
Poznávání – vnímání
propojeno s vůlí
záměrný cílevědomé pozorování
Představivost
utváření obecných představ
tendence rozumět obsahu abstraktních pojmů
Fantazie
bdělé snění (spojené s budoucností)
duševní odpočinek
tvořivá fantazie
originální výtvory (kulinářské speciality, poezie, próza, výtvarné)
Pozornost
dochází k roztržitosti (1. – 2. rok)
než se srovná s tělem
nízká koncentrace
Paměť
mechanická → absolutní odpor k mechanické paměti
úmyslná spíše logická
Myšlení
je schopen dávat pojmy do souvislostí
„myšlení o myšlení“ – abstraktní myšlení
schopen (ochoten) diskutovat dlouho o tom co je to spravedlnost
není potřeba jak to vidí druzí
důležité – přijít na originální myšlení
divergentní myšlení
formy myšlení
obrovská touha utváření soudů a úsudků (plané filosofování)
Řeč
rozšiřuje se slovník
tendence vytváření vlastních slov (odlišit se tak od dospělých)
Písemné výtvory
větší potřeba košatějších výtvorů
City
promítají se sem biologické změny
→ vliv na city (hlavně na projevy)
afekt – reaguje nepřiměřeně na podnět
afekt – netečnost
= výkyvy v citových projevech (citová labilita)
obsahem citů je většinou nelibost
Vyšší city
přispívají z vlastních činností
– Sociální city
obrovské změny
projevy k druhým lidem (dospělým, vrstevníci, k sobě)
1. Vztah k dospělým
absolutní pád autority (vymanit se ze závislosti na dospělých, ale né na materiální stránce)
„morální absolutismus“ – nevidí na dospělých nic dobrého → zavrhnutí dospělých
potřeba po citové nezávislosti na dospělých
paradoxní fáze – udělá pravý opak než se od něho čeká
formy prožívání – afekty (od + k -)
období – vulkanismu
příčiny – nedozrálost nervové soustavy (vzruch > útlumem)
2. Vztah k vrstevníkům
změny ve skupině – obrovská potřeba sounáležitosti, být co nejvíce s vrstevníky, protože mají stejné problémy
→ přispívají k utváření zdravého sebevědomí
Vztah ke skupině druhého pohlaví
jsou 2 fáze
1. Fáze erotického cítění
u děvčat intenzivnější
hledají eroticko – sexuální symbol
představuje pozitiva opačného pohlaví (vzor)
zpěváci, herci, sportovci
v 99% idol o tom neví
fáze zbožňování, ale nechce opětování
mezi 12-13 rokem, u dívek dříve
2. Fáze flirtování
v podobě oboustranného vztahu (zájmu)
vnější vzhled je nejdůležitější
stadium romantických lásek
nejedná se o tělesné kontakty
objektem zájmu je osoba dosažitelná
hranice prvního sexuální zkušenosti se snižuje
3. Vztah k sobě samému
ústředním projevem – introverze (sebepoznávání – pozorování vlastních projevů)
podceňování – jedinec většinou na sobě vidí nedostatky, které si ve většině případů jen vymýšlí
nedůvěra k sobě → až v komplex méněcennosti
přeceňování – „Jsem nejkrásnější, já všechno spasím“
obrovské sebepřeceňování
méně, ale jsou (více obvyklé je podceňování)
důsledkem upozornění na sebe sama
zveličuje svoje projevy (účelová reakce)
Tyto dvě období se střídají
V této době nejčastější pokusy o sebevraždu v důsledku dlouhodobých období v záporném hodnocení
V této době očekává od dospělého, že budou zvýrazněny jeho přednosti
Až bude dospělý vymlouvat jeho domnělé špatné vlastnosti tak mu pubescent neuvěří
Projevy období 2. vzdoru (negativismu)
záměrná, uvědomělá tendence stavět své názory proti dospělým
podepisuje se sem touha dosáhnout to za každou cenu
ideální je, když rozhodnutí padne dohromady
pubescent = rovnocenný partner
pubescent nechce být manipulován, ale otevřen radám (nabídkám)
chce diskutovat
Osobnost
zájmy – individualizace zájmů
ale vyváženost pasivních (receptivních) a aktivních zájmů
obrovský zájem o pohybové aktivity
není rozdíl mezi zájmy pohyb. chlapců a dívek
ke konci období
První směrová volba povolání
výběr v souladu se zájmem adolescenta