Doznívání baroka a rozvoj pololidové a lidové tvorby
Katolická církev působila na věřící, zvláště v oblasti kazatelství a tvorby katolických písní, jednak tak, že likvidovala nekatolickou literaturu.
Antonín Koniáš – je autorem soupisu kacířských knih pod názvem § Klíč kacířské bludy k rozeznání otvírající
Na druhé straně byl autorem postily a náboženského zpěvníku.
V té době došlo také k svatořečení Jana Nepomuckého, měl nahradit památku Jana Husa.
V literatuře naukové pokračují historická spisování, mají regionální charakter a literatura jazykovědná, pokračovala v předchozích puristických tendencích, např. činnost učitele češtiny:
Jana Václava Pohla § Pravopisnost řeči české
Vedle lit. oficiální, která upadala se rozvíjela lit. pololidová a anonymní lidová slovesnost.
Pololidová literatura
Vznikla v prostředí blízkém lidu, není psána z pozic lidových, ale měšťanských. K žánrům pololidové tvorby patří:
Interludia – vznikla v 16. stol. v pobělohorské lit. zaznamenala velký rozmach. Jde o krátké frašky, které byly skládány pro měšťanstvo a terčem posměchu byly sedláci. Václav Kocmánek – § O selském hňupu, chtějícím žákem a studentem býti
Selské otčenáše – skladby o selském životě, jednotlivé sloky končí části modlitby
Knížky lidového čtení – měly zábavný charakter
Literatura písmácká – tvorba lid. autorů, zaznamenávali histr. události formou osobních zážitků, František Jan Vavák
Kramářské písně – šířily se listy prodávanými na jarmarcích, byly předzpěvovány prodavači, kteří výjevy z písně ukazovali na obrázcích, pověšených na tabuli. Mývali zpravodajský ráz.