DRUHY CITŮ
1. Libé
stav pohody, radost
2. Nelibé
pláč, úzkost, strach, nejistota
1. Kladné (žádoucí)
lítost nad dítětem (maminka ho plácla, za to že vlítlo do ulice)
2. Záporné (nežádoucí)
do role maminky – strach
1. Nižší
v souvislosti s uspokojováním základních biologických potřeb( jídlo, spánek,.)
i u zvířat
převažují do 2 roka života
2. Vyšší
uspokojování typická lidských potřeb
4 DRUHY CITŮ
Sociální city
objevují se v kontaktu k druhým osobám
(láska X nenávist, závist X přejícnost)
city k sobě samému (spokojenost se sebou samým = pýcha)
pocity opovržení (sebelítost)
objevují se kolem 6 měsíce – radost ze styku s nejbližšími lidmi (rodiče, sourozenec)
později se okruh lidí zvětšuje (1. větší – školka)
Morální city
souvisí s posuzováním projevu druhých lidí s návazností na společenské normy
pocity souhlasu – pocity povinnosti, spravedlnosti, city vlastenecké, pocit křivdy, zadostiučinění
objevují se nejpozději mezi 3 až 6 rokem – neuvědomované
uvědomuji si to až ve starším školním věku
Intelektuální city
souvisí s poznáváním
objevují se velmi brzy (když dítě dokáže napsat A, zavázat kličku, …)
zvídavost, překvapení, přesvědčení o správnosti určitého projevu, pochybování, nedůvěra v sebe sama (bojím se
pustit do něčeho nového)
jsou mostem pro další poznávání, ale pochybování vede k utlumení až k odporu k činnosti
Estetické city
východiskem při hodnocení jsou obecná a individuální kritéria krásy
– kritéria ovlivněna výchovou
tyto city se navzájem prolínají