DRUHY MYŠLENÍ
1.Konkrétní (názorné)
typické pro děti předškolního věku a pro mentálně postižené osoby
člověk je schopen provázet myšlenkové operace pouze v přítomnosti konkrétních předmětů a nebo předmětů,
které je zastupují
doprovázení konkrétní činnosti, které teď dělám
2 podoby – na úrovni názorní činnosti
– názorně obecná – přemýšlí v představách
– předpokládá minulou zkušenost
2. Abstraktní (teoretické)
předpoklad je vyšší úroveň myšlení
člověk je schopen provádět operace pouze s pojmy, se slovy. Nepotřebuje přítomnost konkrétních předmětů
v dospělosti převažuje abstraktní myšlení
pro abstraktní myšlení je důležitý rozvoj slovní zásoby
Př. Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí
PORUCHY
• Ulpívávé myšlení
pořád mluvím o jednom a tomtéž
u starých lidí … vlivem degenerace
• Zabíhavé myšlení
spojeno s nepodstatnými informacemi
• Nesouvislé myšlení
„nemá to hlavu ani patu“
• Zpomalené x zrychlené
zpomalené – nemá být postižena kvalita myšlení
zrychlení – „myšlenkový trysk“, velmi často se promítá do řečového projevu
zvýšeným zájmem o danou oblast se zrychluje
• Myšlenková bludy
nesprávné úsudky, soudy, mylná přesvědčení
osoba je přesvědčena o jejich pravdivosti
př. velikášství, hypochondři, žárlivost