ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ – PŘEHLED
– politické a kulturní příčiny
– politické příčiny:
– rozvoj manufakturní výroby => potřebují velké množství pracovní síly x není, lidé jsou nevolníky => František I. ruší nevolnictví => stěhování do měst => počešťování => rozvoj kultury a literatury
x zůstává povinná robota – vzniká dělnictvo + vzniká česká buržoazie (nabývá na početnosti) => vznikají dělnické organizace => NO záležitostí všech evropských zemí => důraz na národnost
1. FÁZE (do roku 1800) = OBRANNÁ FÁZE
– v čele pouze osvícenští vědci => záležitost inteligentních špiček x pocházejí z lidových vrstev => snaha obnovit českou kulturu
– obnova české kultury – národní program: poukazují v něm na slavnou historii národu + na vztahy s ostatními Slovanskými národy
– jazykověda: Josef DOBROVSKÝ – tvoří dvoudílný německo-český slovník
– snaha, aby se měšťanstvo naučilo česky
– „Zevrubná mluvnice češtiny“ – pravidla českého pravopisu
– historie: PENCL a DOBNER – návrat k českým dějinám – pravdivě a věrohodně
– česká poezie:
– 2 básnické skupiny THÁM a PUCHMAJER – 2 různé literární styly => dnešní česká poezie vychází z Puchmajera
– vydavatelská činnost => Václav Matěj KRAMÉRIUS
– 1789 zakládá nakladatelství Česká expedice
– vydává starší humanitní památky + zábavnou literaturu + nová díla obrozenců
– divadlo: čeština se dostává i mezi obyčejný lid
– divadlo v Kotcích – 1738, 1. divadlo, ve kterém se hrálo česky
– divadlo Nosticovo – český šlechtický rod, původně šlechtické
– 1783 – 1786 – pravidelně se zde hraje česky
– 1786 – divadlo Bouda = vlastenecké divadlo v horní části Václaváku, velká návštěvnost
– 1789 zrušeno pro architektonické úpravy => čeští stavové kupují Nosticovo divadlo => přejmenováno na Stavovské divadlo, hraje se nepřetržitě x politické výkyvy, později Národní divadlo
2. FÁZE (1800 – 1830) = OFENZIVNÍ FÁZE
– česká kultura se šíří do dalších vrstev x převažují stále vědci
– vznikají politické programy, které chtějí řešit fungování českého státu
a) rusofilství – čeští obrozenci chtějí vytvořit federaci slovanských států pod vládou Ruska x velmi rychle opouštějí
b) slovanská vzájemnost – chtěli vytvořit federaci slovanských národů (i těch pod něčí nadvládou)
– jazykověda: Josef JUNGMAN – navazuje na Dobrovského
– rozlišuje českou slovní zásobu tak, aby měla všechny výrazy z umělecké a kulturní oblasti => vytvořil vědeckou skupinu PREISL, PURKYNĚ
– historie: František PALACKÝ – historik
– „Dějiny národa českého v Čechách i na Moravě“ – objektivní, vědecké dílo zpracovávající české dějiny od počátku 1526 => základ pro historické prózy do počátku 20. století
– poezie: Jan KOLLÁR, František Ladislav ČELAKOVSKÝ + literární podvrhy = „Rukopis Královédvorský“ a „Rukopis Zelenohorský“ (RKZ)
– divadlo: Václav Kliment Kucpera
– spolková a vědecká činnost: osvětová činnost – spolek SVATOBOR
3. FÁZE (1830 – 1848) = ROMANTISMUS
– národní obrození proniklo do všech společenských vrstev ve městech i na venkově
– vznikají další politické programy, které chtějí řešit existenci národy
a) Polofilství (1830)
– pod vlivem revoluce v Polsku => vzor odboje, odporu proti systému, kde vládne x revoluce tvrdě potlačena => rychle od něho odstupují
b) Program radikálních demokratů
– revolucí chtějí svrhnout monarchii, v čele SABINA
c) Austroslavismus
– politický program, organizátorem František PALACKÝ
– požadují vznik samostatných národních států x chtějí zachování konstituční monarchie => chtějí ústavu
Kultura:
– objevuje se romantismus – na stavbách novorenesančního stylu (Národní Divadlo, …)
– romantičtí autoři: Karel Hynek MÁCHA, Josef Kajetán TYL, Karel Jaromír ERBEN
– rozvoj českého divadla: Stavovské, Kajetánský dům, Divadlo v Růžové ulici + kočovné herecké společnosti
– spolky: 1831 – Matice česká – osvětová organizace => vydává odborné čtivo, překlady cizích autorů, vzdělávací akce (přednášky)
– 1845 – Měšťácká beseda – spolek kritiků monarchie (politické kroužky)
– specializace na vydávání českých novin (Borovský, Čelakovský, Tyl)
– české bály
4. FÁZE (1848 – 1858) – POSLEDNÍ FÁZE
– vlivem Bachovského absolutismu dochází k útlumu českých kulturních a politických hnutí
– ovlivněno revolucí 1848 (x prohráli jsme) => cenzura, politický dozor nad kulturními událostmi => v literatuře se upouští od romantismu => příklon k realismu (Karel Havlíček BOROVSKÝ, Božena NĚMCOVÁ, SABINA, FRIČ)
– začínají sbírky na Národní divadlo => 1868 položen základní kámen Národního divadla
Dobrý den, prosím opravte si: nevolnictví zrušil Josef II. roku 1781.