HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
= soutěž, existuje v různých formách a podobách na všech trzích (konkurence)
Více subjektů se v ní snaží dosáhnout co nejlepšího cíle (jako první, jediní, nejvyšší zisk). Nabídka je větší než poptávka. Hospodářská soutěž je vždy, a musí být tudíž chráněna zákonem, existuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže sídlící v Brně.
Opakem hospodářské soutěže je nekalá soutěž (= jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy této soutěže a toto přivozuje újmu jiným soutěžícím či spotřebitelům).
Zákon o ochraně hospodářské soutěže – poskytuje ochranu soutěžícím, vyjadřuje 3 typy porušení soutěže:
a) dohody soutěžitelů narušující soutěž – dohody, kdy ve vzájemné shodě tyto vedou nebo mohou vést k narušení soutěže na trhu zboží
– přímé nebo nepřímé určování cen
– např. dohoda mobilních operátorů o cenách
b) dominantní postavení – soutěžící sám nebo v dohodě s jinými má takovou tržní sílu, která umožňuje chovat se do značné míry nezávisle na jiných soutěžích či spotřebitelích
– např. ČEZ, Český Telecom, Microsoft
c) spojování soutěžitelů – přeměnou dvou či více soutěžitelů, kteří na trhu dříve působili samostatně
– např. spojení dvou pivovarů do jednoho
Druhy nekalých soutěží
1) klamavá reklama – šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, o jeho výrobcích či výkonech, které jsou způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku prospěch na úkor ostatních
2) klamavé označení – každé označení, které je způsobilé vyvolat mylnou domněnku, že jím označené zboží zboží a služeb pochází z určité oblasti nebo od určitého výrobce, anebo že vykazuje zvláštní charakteristické znaky nebo jakost
3) vyvolání nebezpečí – užití firmy, názvu osoby a zvláštního označení podniku jiným soutěžitelem nebo záměny napodobení těchto výrobků (podobnost zboží)
4) parazitování na – využívání pověsti podniku, výrobků nebo služeb jiného soutěžitele s cílem získat pro pověsti jiného výsledky podnikání prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl
5) podplácení – přímé nebo nepřímé nabídnutí slibu nebo prospěchu jiné osobě za účelem dosažení přednosti nebo jiné výhody v soutěži
6) zlehčování – jednání, kterým soutěžitel uvede nebo rozšiřuje o poměrech, výrobcích či výkonech jiného soutěžícího nepravdivé údaje způsobilé tomuto soutěžiteli přivodit újmu (pomlouvání)
7) srovnávací reklama – jakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo odkazuje na jiného soutěžitele, jeho zboží a služby (např. srovnávání aut odlišných značek)
8) porušení obchod. – jednání, kterým jednající jiné osobě neoprávněně sdělí, zpřístupní, pro sebe či pro jiného tajemství využije obchodního tajemství, to může být posléze využito v soutěži
9) ohrožování zdraví – jednání, kterým soutěžitel zkresluje podmínky soutěže tím, že provozuje výrobu, uvádí na a život. prostředí trh výrobky nebo provádí výkony ohrožující zdraví či ŽP, aby získal pro sebe nebo pro jiného prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů