Životní cyklus výrobku
– výrobky na trhu mají různou životnost a mění se objem prodeje
– životní cyklus výrobku sleduje vývoj prodeje v čase
– dá se rozdělit do 4 až 5 etap
1. Uvedení nového výrobku na trh
2. Fáze růstu
3. Zralost – fáze dospělosti
– fáze nasycenosti
4. Úpadek, útlum
Délka cyklu, časové rozložení i průběh cyklu se výrazně liší u jednotlivých oborů i výrobků.
Některé výrobky vydrží na trhu velmi dlouho, jiné naopak velmi krátce.
Délku i průběh cyklu ovlivňuje především charakter produktů, ale také příznivé vystižení příslušné potřeby.
Uvedení nového výrobku na trh
– zaváděcí cena bývá obvykle nízká
– na druhé straně jsou v této etapě nejvyšší náklady
– zisk velmi malý
– reklama plní především informativní funkci
– kupující, kteří nejčastěji nakupují takovéto výrobce se označují jako inovátoři
– nebývá jich mnoho (2 – 3 %)
– jsou to lidé, kteří hledají změnu, mají rádi riziko
Fáze růstu
– jestliže byl výrobek na trhu příznivě přijat, začne růst objemu prodeje
– je možno zvýšit tržní cenu
– náklady mírně klesají
– zisk prudce roste
– reklama plní především funkce přesvědčovací a připomínací
– typičtí kupující v této fázi tvoří tzv. počáteční osvojitelé
– jsou to lidé se zájmem o novinky, avšak opatrnější, snaží se vyhýbat zbytečnému riziku
Zralost
– objem prodeje dosahuje vrcholu
– trh bývá nasycen a objem prodeje začne klesat
– tato fáze je obvykle nejdelší
– i typičtí kupující se dají zařadit do dvou skupin
počáteční většina (obezřetní kupující, vylučující veškeré riziko, novinky přijímají poměrně brzo)
pozdní většina (velmi opatrní a konzervativní kupující)
– v této fázi obvykle prudce roste konkurence
– cena klesá
Úpadek
– trh je už přesycen
– zákazníci už nemají zájem
– firmy se snaží rychle výrobek doprodat za velmi nízké ceny
– typičtí kupující se zabývají opozdilci
– jsou to buď velmi konzervativní lidé, nebo lidé s nízkými příjmy, pro které je motivem nákupu cena
– firma nejpozději v této fázi musí přijít na trh s novým inovovaným výrobkem
– práce na inovacích musí začít nejpozději ve fázi zralosti
Tak to je pro mě novinka, že i kupující jsou zařazeni do tolika skupin. Já bych se tedy zařadila do skupiny tech co zkousi riziko z vyrobku, rekla bych teda co se tyce potravin.
Zajímavý článek 🙂