Karel Matěj Čapek – Chod
– po přerušení práv se věnoval žurnalistice a výtvarné kritice
– pracoval v Národních listech
Povídky
– zde s oblibou zachycoval výjimečné postavy nebo chorobné psychické stavy svých hrdinů
Kašpar Lén mstitel
– zedník kašpar Lén se po 3 letech vojny vrací domů do Prahy
– nenachází zde nikoho blízkého
– jeho přítel, zedník Kryštof se utopil v zoufalství na tím, že dceru Mařku, kterou měl Lén rád, zkazil kupec Konopník, stala se prostitutk
– Mařka se rozhodne dostat se z nevěstince a pomstít se Konopníkovi
– pracuje na stavbě Konopníkova domu, připravuje se ho zabít
– 1 dne stojí Konopník pod lešením spadla na něj cihla a zabila ho
– Lén byl hlavním podezřelým, byl zatčen a odsouzen
– Mařka věděla o Lénově záměru a při líčení Léna prozradila
– zchátraly duševně a tělesně, na soudcův dotaz, jak se věc přihodila umírá, Mařka z rozrušení umírá taky
Turbína
– autor v něm líčí všestranný úpadek pražského měšťanstva. Symboliky jej představuje porucha a konečné zhroucení mohutného dynama na vltavském rameni, které způsobí bankrot průmyslníka Ullika, ale i konec umělecké kariéry jeho dcery
Antonín Vondrejc
– stejnojmenný hl. hrdina, neuspěšného básníka a korektora, patří k nejhlubším a psychologicky nejpropracovanějším
– jde o postavu výjimečnou, kterou od začátku provází tragický osud
– je otrokem svých smyslů a pudů i prostředím pivnic
– jeho vztah k židovské sklepnici Anně, od níž se chce osvobodit, je groteskní
– téměř na smrtelné posteli se Vondrejc stává otcem Annina dítěte, kmotrem při jejím křtu a konečně jejím manželem
Jindrové
– autor zde popisuje podivný vztah otce a syna v době války, která mladšímu Jindrovi vzala zrak a vrhla tak jeho nevěstu do náruče otce.
– Odklání se od naturalismu směřuje k expresionismu. Snaží se zobrazit fyzicky nebo duševně zohavené jedince, které staví do výjimečných situací.