Školní nezralost a její příčiny
1. Omezení rozumových schopností
mírná mentální retardace (85 – 70) – „slaboduchost“
za trvalé asistence je schopno po odkladu jít do školy
2. Opoždění rozumových schopností
abnormalita v tělesném vývoji (dlouhodobá nemoc, úraz)
sociální
3. Nerovnoměrný vývoj rozumových schopností
LMD – drobná poranění mozku v období perinatálním, v době porodu nebo krátce po porodu (do 2 let)
nevedou ke snížení obecných rozumových schopností, ale způsobují, že mu některé činnosti nejdou, ale mohou být
činnosti ve kterých vynikají
– příznakem je porucha pozornosti
– důsledkem jsou vývojové poruchy učení
4. Sociální příčiny
– nevhodný výchovný styl
autoritativní (nepřipouští rozvoj osobnosti)
liberální, brutální, ambiciózní, senzitivní, výchovná zanedbalost
– nevhodný styl působení učitele
špatné hodnocení, autoritativní, subjektivní, vrstevnické skupiny, nevhodný vzor
Prvotní projev při zařazení nezralého dítěte do školy
vstup do školy → nezvládá učení → výchovné problémy