MALÍŘSTVÍ v 19. století:
ROKOKO
– znovu se objevuje světlá barevnost, opouští se temnosvit, začíná se používat technika pastelu
+ JEAN FRAGONARD – „Houpačka“
+ ANTONIE WATTEAN
+ FRANCISCO GOYA – dvorní malíř španělského krále Karla IV -> podobizny královské
rodiny; ovlivněn válkou – hrůza, utrpení – „Hrůzy války“
– z pozdějšího období – „Nahá a oblečená Maja“
– oblíbenými náměty byli i zvířata, krajiny, antické a středověké zříceniny
KLASICISMUS
+ JACQUES LUIS DAVID – „Zavraždění Marata“
ROMANTISMUS
– idealizace umění, důležitý je subjektivní pocit, romantické pojetí, místo kázně a symetrie a rozumu přichází do umění cit
– středem pozornosti je příroda a jedinec, který žije svobodným životem
+ EUGENE DELACROIX – Francouz – obraz – „Svoboda vede lid“
„Dantova bárka“
„Vraždění na Chin“
REALISMUS
– bez iluzí a fantazie – realis = skutečný, pravdivost obrazů
+ JEAN FRANCOIS MIELLET – krajinář
+ GUSTAVE COURBERT – uspořádal výstavu odmítnutou oficiálním Salónem, nazval ji „Le
Realisme“ -» odtud označení celého uměleckého směru
+ HONORÉ DAUMIER – karikaturista
+ ILJA RJEPIN – „Burlaci na Volze“ (=nevolníci)
MODERNA
IMPRESIONISMUS: vzniká ve Francii kolem roku 1870
– znaky: imprese = dojem; pointilismus = využití skvrn, barva, světlo,
černá barva se nepoužívá
+ CLAUDE MONET – obraz „Impresion“ (východ slunce nad Le Havre)
„Katedrála v Ruenu“
„Nádraží v Saint Lazare“
+ EDUARD MANET – portrétista – obraz – „Olympia“
„Snídaně v trávě“
+ AUGUST RENOIR – „Milenci“, „Dívky při koupeli“
+ EDGAR DEGAN – „Taneční škola“, „Tanečnice“
+ PAUL CEZANNE – autoportrét „otce moderního malířství“
+ VINCENT VAN GOGH – fobismus – čisté barvy (rudá, žlutá, červená) – radost ze života
+ PAUL GANGIN
+ GEORGES SEURAT
+ HENRI TOULOUSE LANTREE
SECESE A SYMBOLISMUS
– symbolismus = užití symbolu – znaku
– umění na konci 19. století
– přelom 19. a 20. století – styl dekorativní, vychází ze zásad symbolismu, pronikl do všech oborů výtvarné činnosti – secese
– skupina – Mnichovská secese –
+ EDUARD MUNCH
FAUVISMUS – Francie, barevná nadsázka, porušení perspektivy, přírodní náměty, portréty
+ HENRI MATISSE – „Dveře“
EXPRESIONISMUS – Německo, vyjádření depresí hrůz, zachycení psychického momentu; strach ze smrti; tmavé barvy – tragédie 1.sv.v.
KUBISMUS – 1907-1914; válka; zjednodušení předměty nejednoduché geometrické tvary, je vytvořen prostor
+ PABLO PICASSO – španěl – obraz – „Guernica“, „Holubice“
FUTURISMUS – zvýraznění pohybu – prolínání tvarů (opakují se)
DADAISMUS – 1916 – 1922, využití náhody, nelogické souvislosti
+ MARODÍE DUCHAUEP – fr.
SURREALISMUS – Francie, 1924; výzkum snů a představ, odblokování logického myšlení
+ SALVATOR DALÍ – španěl
jako jakes takes voditko budiz, ale je tam opravdu hodne chyb ve vlastnich jmenech…