Marketingový výzkum:
• důležitou funkcí marketingového výzkumu je pomoci podnikovému marketingu, předpovědět chování a jednání zákazníků a snížit tak podnikatelské riziko
• definice: je to souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe včetně trhů, výrobků, distribučních cest, cen a chování zákazníka
• firma provádí marketingový výzkum pokud si není jista některým marketingovým rozhodnutím nebo chce-li změnit marketingovou strategii či taktiku
• skládá se z:
1. definování problému: jde o specifikaci problému, který má být prostřednictvím výzkumu řešen a určení příslušných informací, které budou zapotřebí (ušetří čas a optimální množství potřebných informací)
2. plán výzkumu: je to sestavení projektu, získání potřebných informací a dalšího postupu:
a) předběžný: jedná se o shromažďování základních a obecných
informací, převážně se jedná o informace sekundární
b) segmentační: cílem je určit charakteristiku určitých skupin
obyvatelstva, které mají stejné chování a mohou se stát
cílovou skupinou pro výzkum
3. sběr informací: rozděluje se na:
a) sekundární: informace, které již byly zjištěny a zpracovány pro jiný účel
– výhodou je úspora času, nižší náklady a snadnější dostupnost
– nevýhodou- nemusí být přesné a nemusí odpovídat potřebám
výzkumu zdroje sekundárních informací mohou být
interní či externí
b) primární: informace získané výzkumem přímo v terénu podle specifických
potřeb podniku, což je časově i finančně náročné; zdrojem mohou
být zákazníci, partnerské firmy a konkurence
– základní metody výzkumu:
1. pozorování: výzkumník zaznamenává skutečné chování a jednání zákazníků osobně nebo pomocí přístrojů; nevýhodou je, že neposkytne informace o názoru zákazníků a motivech jejich chování
2. průzkum: nejrozšířenější metoda, která podchytí informace o motivech, názorech a preferencích zákazníků; výzkumník je v přímém kontaktu se zákazníkem a může údaje zjišťovat pohovorem či písemným dotazníkem
3. experiment: výběr několika skupin osob; u každé skupiny se uplatňuje jiný postup a sledují se reakce; může být prováděn v laboratorních podmínkách či v terénu; hlavní výhodou je, že výzkumníci mají neustálou kontrolu nad průzkumem; informace mohou být zjišťovány osobně, poštou a telefonicky, výběr skupiny zákazníků se provádí náhodně, záměrně či typicky
4. analýza údajů a závěry a doporučení: pracovníci zjišťují potřebné statistické veličiny jako podklad pro rozhodnutí managementu o řešení problému, který byl předmětem šetření; úspěšnost výzkumu závisí také na tom, jak jsou výsledky managementu podniku interpretovány