OBDOBÍ BATOLETE (1-3)
Ohraničeno
chůze, řeč → sebeuvědomění, vůle
Fyzické vlastnosti
lokomoční pohyb, batolení → batole
Ø 75cm → 90 – 105 cm
Ø 10 kg → 14 – 15 kg
hmotnost mozku: 900 g → 1000 g
začíná chodit – do 2 let bez opory
Osvojování dovedností a návyků
– samoobsluhy
– hygienické (2 let – nepočůrávají se, mytí rukou)
– stolování (1 rok – pití z hrníčku, 2 rok – lžíce)
– oblékání, svlékání (1 rok – čepice, tepláky)
– obouvání (zip)
– sociokulturní
– postupné získávání držení tužky
1 rok – tužka v celé dlani, pohyb vychází z ramene, netrefí se na papír
2 rok – pohyb vychází z loktu, do formátu A3
3 rok – ze zápěstí, A4, „nehezké držení“
– listovat v knize
– navlékat korálky
– zacházení s kostkami
→ výsledek rozumových schopností
1 rok – nepovažuje kostky za stavební materiál
experimentuje, hledá možnosti použití (bouchání, ……..)
14 – 15 měsíc – staví věž ze dvou kostek
20 měsíc – snaha postavit větší
konec 2 roku – ze 3 až 4 kostek
→ vypovídá to o jemné motorice a zrakově pohybové koordinaci
– míč
do 2 let nezvládá chytání
hod ze zdola
3 rok – chytání – ruka + oko (soustředěnost)
– lokomoční pohyby
– chůze
1 rok – neobratná
2 roky – chůze do schodů (přísunový)
2,5 – chůze ze schodů
po 3 roce – střídavá chůze
– běh
2 rok – neohrabaný
– poskoky
– přísunový krok
– pokus o zacházení s kladívkem – kolem 3 roku
– nápodoba s nůžky
utírat prach, zametání → dělají něco stejného jako dospělí a proto velice stoupnou ve svých očích
Tělesný vývoj
osifikace – zpevňování kostí
v této době větší výskyt deformací než zlomenin kostí
je důležitá správná životospráva
– výživa
– pravidelnost příjmu potravy
– přiměřená doba spánku (8 – 12 hodin)
i denní spánek
– zajistit svobodnou (přirozenou) volnost
prostor pro spontánní pohyb
Lateralita
Mezi 2 a 3 rokem dochází k vyhraňování laterality (strannosti)
pravostrannost (levostrannost) – převaha používání párových orgánů ne jedné straně (oči, uši, ruce, nohy)
– Druhy laterality
– vyhraněná lateralita
vše napravo nebo nalevo
lze určit na konci 3 roku
– nevyhraněná lateralita
jedno u to a podruhé ono
lze určit 5 – 6 rokem
– překřížená lateralita
trvale píše pravou, ale dívá se levou
i v podobě: ruka a noha
méně: oko a noha
nejčastěji: oko a ruka
– Lateralita je podmíněna dominancí opačné mozkové hemisféry
– Při narození šance 50 na 50 %
nevyhraněná → na praváka (nenásilné)
překřížené → menší problém, přecvičování
– Zjištění
kterou rukou to poprvé uchopí
kladení posledních kostek
navlékání korálků (pohybující se = dominantní)
jídlo, kterou méně omylů
noha – kopání do míče
oko – klíčová dírka
později – překřížení rukou
stoj na jedné noze, na které déle
Zvláštnosti
– pohybového ústrojí
– relativně kratší dýchací cesty → infekce horních dýchacích cest
– nedokonalá termoregulace (→ více nemocí)
rychle reaguje na změnu teploty
– psychiky
činnost receptorů – zpřesňování vjemů
součinnost analyzátorů
hmat, zrak, sluch
Poznávací procesy (představivost, fantazie)
– ve 2 roce dochází k delší době uchování představy → dítě je schopno žít z představ (→ nejvíce se to promítá do hry)
– fantazijní představy – „pes větší než dům“
nepravá lež – někdy nazvaná lží (nedostatečné poznatky z minulosti) bez úmyslu, netrestat
– prolínají se pamětní představy s fantazijními
– dítě personifikuje (neživým věcem překládá živé vlastnosti)
„sluníčko se směje“
Paměť
prodlužuje se doba uchování
Zvláštnosti
– citovost
lépe se uchovávají a vybavují se silným citovým podtextem
– neúmyslnost
– obraznost
spíše se uchováváme to co jsme sami zažili
Myšlení
konkrétní myšlení
chápat vztahy mezi podněty, které může na vlastní smysly poznat
Co je to Tv? nikdy ji neviděl → nevysvětlí co je to
židle = sedí se na tom (židle a stůl)
– 1. otázka
k upřesnění vede stále se opakující otázka – Co to je ?
upřesnění vzájemných vztahů – konec 2. roku
ale otázky taky slouží jako nástroj k navozování a udržení kontaktů
– 2. otázka
kolem 3 (do 4-5) roku se objevuje otázka s hlubší podstatou
Proč ? – dopátrat se poznatků, které nejsou vidět, navázat a udržet kontakty
disproporce mezi řečí a myšlením
myšlení předbíhá řeči (dělá něco, ale nedokáže to popsat řečí – nenachází slov)
Řeč
ve 3 letech aktivní zásoba kolem 1000 slov
1. podstatné jméno
2. sloveso
3. citoslovce, přídavné jméno
Vyjadřovací schopnosti
1 . rok – jednočlenné věty (jedno slovo vyjadřuje mnoho významů)
například- ham – jíst, jím, nechci
2. rok – jednoduché věty (po. + př.)
Pepíček ham
nerozlišuje časy
3. rok – Věty delší i souvětí
ignoruje většinu gramatických pravidel
Zvláštnosti řeči (poruchy)
– utváří nová slova od podstatných jmen (analogie)
například – koloběžnit
– nepřesnost při vyslovování dlouhých slov
zkracují – lokomiva
přesmyčky – fialka → filajka
kontejner → kojtenger
– dětská patlavost
nedokonalá výslovnost, ž, r, sykavky
hodně působí Tv – děti nevidí správnou artikulaci
Podmínky vývoje řeči
– odpovídající řečový vzor
– dostatečný prostor pro mluvený projev
možnost mluvit, ale i poslouchat
– vývoj řeči u děvčat je rychlejší než u chlapců
City
rozšíření škály citů (diference citů – větší škála)
– strach
naučená záležitost
ztráta pocitu bezpečí a jistoty – neuspokojení
vznik – ztráta fyzické osoby, nové místo, neznámé osoby, podněty, hluk
od 2 let – příčiny – negativní minulá zkušenost
narůstá objem fantazijní – strach z nereálných podnětů (čarodějnice)
– zlost
reakce na domnělé nebo skutečné omezení svobody, v situaci neúspěchu
3 rok → až do afektů
– žárlivost
důsledek, reakce na domnělou nebo skutečnou ztrátu milované osoby
– radost
do 1 roku souviseli jen se mnou
po 1 roce – sociálně podmíněna (pochváleno, že ….)
Zvláštnost citů
– krátkodobost
– přechod od + k –
– výrazný vnější projev
– převažuje přehrávání citových projevů
– snadná ovlivnitelnost citů
Potřeba kontaktu
dominantní potřeba kontaktu s rodiči, ale i potřeba kontaktu s vrstevníky (→ sebeuvědomění)
Činnosti
1. Experimentace
neúmyslný cíl, spontánní
vyplývá z potřeby aktivity
2. Hra (konec 2 roku)
stanoví si jednotlivé cíle → hra (přinést kostky)
– Individuální hry
ze začátku
zvláštnost – nechce si hrát s nikým jiným
nesnese ho vedle sebe
– Paralelní hry
hraje si sám, ale už vedle sebe někoho snese
– Párové hry = hravé spolupráce
kolem 3 roku
dítěti se líbí ta hračka toho druhého
většinou končí konfliktem (neovládají sem, špatná řeč → nedorozumí se)
Druhy her
nápodoba skutečnosti
podstatou je pohyb – tvoří spontánní tělesné aktivity
hry s dostupným materiálem – písek, voda, stavebnice, hračky, …….
potřebuje prostředek (nezná imaginaci)
3. Kresba
Sebeuvědomění
průběh 3 roku
paralelní hry (sledovat toho druhého) dopomáhají k sebeuvědomění
rozdíl „já“ a „nejá“
konec 3 roku
uvědomování vlastních odlišností (zjevně pozorovatelné podněty – NÉ z oblasti psychiky)
dítě se z 3 osoby dosáhne do 1. osoby „Já“
Navenek
oslovení „Já“
začne na sebe upozorňovat „Já jsem papala“
vyzdvihuje některé své aktivity
reaguje na svůj obraz v zrcadle
Rozvoj vůle
do 2(3) roku, ale ovlivňovány (dány) někým jiným
ve 3 roce – dítě si stanovuje bezprostřední cíle a snaží se je dosáhnout
cíl vyplyne ze situace (chce stavět věž, protože vidí kostky)
První negativismus
objevují se tendence (cíle) jsou neuskutečnitelné (v jeho možnostech to není), dospělí to usměrňuje → KONFLIKT
navenek to vypadá, že dělá protiklad než chce dospělí (dítě nedokáže odhadnout své schopnosti, nemá minulou
zkušenost) – první negativismus
dítě nechce zákazy, příkazy
chce aby bylo vysvětlovány, přesvědčováno ho
může to přejít do vědomého postavení do opozice
i když si na ně neudělá čas, použije příkaz
jako přirozený jev do 5 roku
jsou to „hry s vůlí“ (vytrvalost, samostatnost)
pozitivní vývojový jev → rozvoj vlastní vůle
utvářejí se první počátky vztahu k sobě samotnému = sebekoncepce