Otázka č.6, Elementární útvary v hudbě
a) Motiv: – je nejmenší celistvý útvar hud. díla, není možno jej už dělit na menší části, porušil by se
hudební smysl, jeho páteří je rytmus, ale může převládat harmonická nebo melod. složka
– musí končit akordickým tónem, délka 1-2 takty, i jeden tón může být motivem (dynamika),
– nemusí končit u taktov čáry, zcela krátkému motivu říkáme submotiv
Druhy: rytmický motiv – Tábor – Kdož sú boží bojovníci, Ravel – Bolero (ostinátní rytmus), Beethoven – Osudová
dynamický motiv – Wagner – opera Rienzi (dynamika na jednom tónu)
harmonický motiv – Smetana – Vyšehrad (harfa)
melodický motiv – Dvořák – Humoreska, Fibich – Poem
Druhy motivické práce:
změny melodické – absolutní opakování motivu (zřídka)
– opakování relativní – vnáší do melodie dílčí změny – přeložení, transpozice, změna tónorodu,
změna obratu akordu (Pod dubem, za dubem), rozšiřovat-zužovat intervaly
– variace témat, přidávání akordických tónů, melodické tóny vyplňují větší kroky
změny rytmické – u tématu – diminuce (krácení rytmických hodnot, z čtvtky je osminka)
augmentace (opak diminuce – prodloužení hodnot)
krácení (vypuštění několika tónů), dělení (samost.prac.s malou částí motivu)
změny harmonické
změny dynamické a bar.
variace motivu – k melodii jsou přidávány akordické nebo melodické tóny, jimiž se vyplňují větší kroky nebo skoky,
obrat (inverze) motivu – obrácení uspořádání melodie – zrcadlový postup, ze vzestupné je setupná melodie
– přísná (zachovány stejné intervaly), volná (pozmění velikost intervalu)