PŘEDŠKOLNÍ VĚK
PŘEDŠKOLNÍ VĚK
Tělesný vývoj
80–90 cm → 111–120 cm
14–15 kg → 25–28 kg
nárůst dlouhých kostí (5-6 cm za 1 rok) ……neúměrné k váze (2 –2,5 kg za 1 rok)
pokračuje osifikace
ke zpevnění spojení kostí, chrupavek, zřídka zlomeniny
ohrožen deformací páteře (proto nutné přidat do denního režimu tělocvik)
ohrožen plochou nohou
větší obranyschopnost vůči nemocem, ale v kolektivu se častěji nakazí
Pohybový vývoj
– obrovská potřeba pohybu
větší zátěž je sedět než běhat
→ zdokonalují se pohybové schopnosti (hrubá motorika)
převažuje vzruch nad útlumem
lepší koordinace pohybu – prolézání, kotrmelec, jízda na tříkolce, koloběžka, holubička, chůze na lavičce
nedoporučuje se bruslení, tenisová raketa
zvládají – předplavecké výchovy (pohybové hry ve vodě, základy lyžování)
– návyky sebeobsluhy
oblékání
jemná motorika – knoflíky
5 – 6 let – vázání kliček, stříhání, zatloukání hřebíku, tvarovací hmoty
hod vrchem, chytání míče
rádi pomáhají dospělým – utírání prachu
→ utváření zdravého sebevědomí
Psychický vývoj
NS – dozrávání
postupně k opouzdřování nervových vláken
převažuje vzruch (vysoká rychlost)
dozrávání center v kůře mozkové
na mozku – 90 % hmotnosti míry dospělého jedince
Poznávací procesy
– vnímání
na základě receptorů
– zrak
orientuje se v základních barvách – ž, č, m, z
pro základní orientaci ve světě
vlastnost předmětu vysoká X nízká
daleko X blízko
vedle, vpředu, vzadu
upřesňování orientace v prostoru
pravoúhlá orientace (na svém těle)
postupně – doplňkové barvy
– sluch
vzdálenost předmětu (daleko, blízko)
důležitý pro rozvoj řeči
hrubě odhadneme jestli má hudební sluch
napodobuje zvuky z okolí
může se objevovat nepřesnosti – projevy nemoci LMD
– začíná se orientovat v čase
na základě minulé zkušenosti
rozlišuje časové úseky během dne (den a noc)
→ ráno, odpoledne, večer
→ týden
děti přeceňují časové úseky
– zvláštnosti vnímání
– celistvost vnímání
vnímá podnět jako celek
nezaměřuje se na detaily
židle – dá se na ní sedět, neví kolik má nohou
– závislost na citech (citovost)
jestli si něčeho všimne, pak to musí být výrazné (barva, tvar)
– závislost na fyziologickém stavu
před, při a po chorobném stavu
když není v pohodě, pak jde všechno kolem něj, nevnímá
při neuspokojení potřeb
Myšlení a řeč
nejdůležitější receptory: zrak a sluch
zdokonalují se všechna formy myšlení
pojmy mají úzký rozsah (maminka – moje)
soudy jsou poznamenány nedostatečnou minulou zkušeností a jsou tvořeny na způsob analogie
personifikace: neumí přemýšlet abstraktně (leží sníh)
promítá se fantazie
Řeč
slovní zásoba: 3 – 3,5 tisíc slov
podstatná jména, slovesa, přídavná jména, příslovce, číslovky
snižuje se dětská patlavost (6 let 20 %)
chybí zpětná vazba
zvládá vyjádření svých vlastních potřeb a požadavků
dokáže reagovat na požadavky okolí
otázky typu: „Co by bylo kdyby?“
řeč zaostává za myšlením
řeč předbíhá myšlení: dítě používá „prázdná slova“, kterým nerozumí
vlastní slova (pečeta, prsník)
některé abstraktní výrazy (nábytek, ovoce)
období 3 – 6 let = období senzitivní pro vznik řeči
většina dětí navštěvuje školky
City
forma prožívání citů v podobě afektu
nedostatek útlumových reakcí
doprovod při všech aktivitách, nedokáže dělat něco bez prožívání
rozšiřuje se škála citových projevů, to je nejvíce patrné v oblasti vyšších citů
nejčastější podnět pro vznik strachu jsou nenormální (nereálné) podněty (ježibaba)
příjemné citové kvality
radost z „oblékání“
city sociální: nejsilnější jsou city k dospělým, pocit bezpečí a jistoty
dospěláci jsou předmětem nápodoby
kolem 4. roku identifikace s dospělým stejného pohlaví → ochrana pohlaví
důležitý je vrstevnický kontakt, z toho se tvoří vztah k sobě samému
většina dětí: optimistický náhled (chvála, upozorňování na své činnosti a výtvory)
dítě neupřednostňuje děti nějakého pohlaví → heterogenní skupiny
děti se nedokáží omezit ve svých potřebách → konflikt neumějí se domluvit
Osobnost
obrovská šíře zájmů
časté střídání může vést k tomu, že zjistí v čem vynikají
určité náznaky temperamentu
s 80 % jistotou můžeme určit flegmatika
i melancholika, ale projevy mohou být následky deprivace
Činnosti
1. Hra
je to nezastupitelná činnost v dětském životě = konstruktivní hry (materiály – písek, LEGO)
úlohové (námětové) hry…….prodavač, doktor
umožňují napodobovat dospělé tvory
když si hraje, tak se vžívá do role dospělého, sloupá ve svých očích
hry s pravidly (která jsou předem určená)
a. Pohybové
zajíček, pešek, rybář
b. Didaktické
stolní hry (člověče, pexeso, puzzle, domino)
přispívají ke zvýšení
vedle hry se objevuje zájem o práci, obzvlášť o tu, kde zastávají práci dospělého
jsou to cílené činnosti → rozvoj sebeovládání
2. Kresba
1 rok – čárání, pohyb vychází z ramene, tužka v dlani
1-2 rok – pohyb z lokte, formát A3
2 rok – stadium čmáranic
bezobsažné – načmárá, pak řekne co to je
obsažné – předem určí co to bude
3 rok – tužku drží v konečkách prstů
stadium hlavonožců (hlava + něco co představuje končetiny, někdy i oči a ústa)
4 rok – snaží se zachytit hlavní části těla (vlasy, uši, oči, nos, pusa), ale chybí krk
5 rok – náznak nohou (né přímky), krk
5-6 rok – dítě odlišuje typické znaky (dlouhé vlasy, vousy, korunky)
Kresba slouží k vyjádření IQ
MV MV … mentální věk (podle kresby)
IQ= ——— ChV…..chronologický věk
ChV
Zvláštnosti kresby dítěte
1. Transparence
dítě nakreslí vše co ví, ale ne to co vidí
například auto z boku má 4 kola
2. Schematismus
každý podnět má zjednodušená schéma
například korunka stále dvoucípá, auto
3. Kolorit
většina dětí preferuje jasné barvy (červená,….)
užívá ve větší míře černou → handicap
4. Deformace
nesnaží se zachytit poměr velikosti mezi podněty
promítá se citovost
5. Automatizace
období sluníček (je na každém obrázku)
auto, míč