Přepravní prostředky:
Palety:
• je to nosná plošina s nástavbou nebo bez nástavby, která slouží na uložení zboží, skladování
• umožňuje manipulaci většinou pomocí vysokozdvižných a nízkozdvižných vozíků
• a) podle rozměrů se dělí na:
: základní „Evropská paleta“: 800 x 1200 x 170 mm
: americká „Průmyslová paleta: 1000 x 1200 x 170 mm = používá se především
v lodní dopravě a při využívání kontejnerů
: odvozené palety: půlpaleta, dvojpaleta; odvozená ze základní palety
: palety atypických rozměrů: většinou pro oběh zboží mezi dvěma partnery
• b) podle provedení a možnosti manipulace
: dvojcestné: nabírají se ze 2 protilehlých stran nízkozdvižnými vozíky
: čtyřcestné: mohou se nabírat ze všech stran
• c) podle provedení:
: prostá: plošina, na kterou se ukládá zboží
: ohradová paleta: kovová paleta, která má ohradovou část a jedna stěna nebo její část
bývá sklopná
: skříňová paleta: kromě ohrady má i víko; dá se zaplombovat
: speciální palety: zásuvkové, na sudy…
• palety se vyrábí ze dřeva, kovu nebo plastu
• palety mohou být vratné nebo nevratné (převážně pro export)
• kromě ohradových nástav je zajišťována fixace nákladu, přepáskování kovovou, textilní nebo plastovou páskou nebo se využívá smrštitelného obalu
Přepravky:
• jsou to manipulační obaly jako mezistupeň mezi spotřebitelským balením a mezi paletovou jednotkou
• rozměry navazují na standartní evropské palety; většinou odpovídají 1/8 nebo Ľ palety
• přepravky mohou být nahrazeny kartony, nejčastěji pro lahvové zboží nebo menší druhy zboží
• materiál: plasty, kov, dřevo
• nejdůležitější požadavky na přepravky: snadná čistitelnost
: likvidovatelnost
: využití prostoru při přepravě prázdných přepravek
• podle tvaru se dělí na rovné, skosené, vkládací, skládací
Ukládací bedny:
• jsou to přepravní prostředky na úrovni základních manipulačních jednotek, určené pro skladování materiálu a pro mezioperační manipulaci ve výrobě a ve velkoobchodních skladech
• nejsou určeny pro oběh; většinou neopouští skladový areál
• pro snadnou identifikaci jsou opatřeny zámečky pro zasunutí štítku s údaji
• materiál: plasty a hliníkový nebo ocelový plech
• druhy: rovné, skosené, vkládací a zásuvkové
Pojízdné přepravky (roltejnery):
• používají se převážně pro rozvoz zboží z VO do MO
• základna většinou odpovídá půlpaletě
• používají se pro distribucí kusových zásilek
• jsou mřížkové, drátěné nebo plnostěnné konstrukce, opatřené víkem a fixované popruhem s možností plombování
Přepravníky:
• jsou to přepravní prostředky určené pro kapalný, kašovitý nebo sypký materiál
• používají se pro mezioperační manipulace, pro mezioběhovou přepravu uvnitř výrobních areálů
• jedná se o polyetylenové nebo kovové nádoby o objemu 500 – 600 litru, opatřené horním ,dolním nebo bočním otvorem a vložené do kovového rámu
Kontejnery:
• přepravní prostředek většinou ve stavu skříně s dveřmi s objemem větším než 1m3 přizpůsobený mechanizované manipulaci a skladování
• Kontejnerizace: je to manipulační systém založený na používání kontejnerů jako prostředků pro vytváření velkých manipulačních jednotek, se kterými lze manipulovat pomocí příslušného manipulačního zařízení
• Výhody: zkrácení ložných operací a tím zvýšení využití dopravních prostředků
: snížení živé práce
: snížení ztrát přepravovaného zboží
: při využití kombinované dopravy nižší náklady i úspora obalu
: kratší dobu mohou sloužit jako sklad
• druhy kontejnerů: malé kontejnery = přepravní skříně
: velké kontejnery = univerzální, izotermické, nádržkové, letecké
• vývoj kontejnerů: 1926 = první zkoušky na britské železnici = nedošlo k rozšíření
: 1955 = v USA první zkoušky použití kontejnerů na lodích
: 1966 = rychlé rozšíření kontejnerového systému z důvodů zahájení
mezikontinentální kontejnerové přeprava
: 1967 = dohoda o normalizaci kontejnerů (rozměry)
Výměnné nástavby:
• přepravní prostředky pro manipulaci nákladu
• jde o zcela nebo z části uzavřený prostor určený k přemísťování materiálu
• používají se v silniční dopravě nebo v kombinované silniční a železniční
• druhy: univerzální, specializované
• rozměry jsou přizpůsobeny dopravním prostředkům a vnitřní prostory paletám
• výhody: oddělení nakládky a vykládky od vlastního plnění a vyprazdňování nástavby
: dočasně může sloužit jako mobilní zásobník nebo sklad
: k jednomu vozidlu lze využít různé druhy nástav
: vozidlo má větší časové využití
Lichtery:
• člunové kontejnery určené k vnitrozemské a námořní přepravě a k souvisejícím ložným operacím
• jsou tvořeny uzavřeným prostorem
• k přemíšťování volně vloženého nebo paletizovaného materiálu v kontejnerech
• výhodou je úspora času z hlediska nakládky a množství přepravovaného materiálu
Milí bratia a sestry 😀 xixi… ale nie 🙂 vážení študenti! Naozaj Vám ďakujem za publikovanie tejto super www stránky na webe. Je naozaj výborná a naozaj mi pohodla 🙂 Dovoľte, aby som touto cestou poďakoval všetkým čo ju vytvárali… grafikom, správcom ale HLAVNE VÁM ŠTUDENTOM… je tu veľmi veľa zaujímavých vecí, ktoré sa dajú v praxi využiť. Ja som študentom na strednej škole a veľa zaujímavých informácií mi pomohlo pri tvorbe na záverečnú prácu na maturitu. Chodím na dopravnú akadémiu, odbor : prevádzka a ekonomika dopravy. Teraz sa potvrdilo zlaté pravidlo – študenti si pomáhajú navzájom, presne ako to máte v logu študenti – študentom 🙂 Takže ešte raz veľmi pekne ĎAKUJEM za zaujímavé informácie… Spokojný užívateľ Michal zo Slovenska (Žilina). PS : držím palce pri tvorbe 🙂 ďalších takýchto super projektov… Autor