Personální zajištění
za velmi důležitý faktor úspěchu je v managementu umění získat, udržet a využít schopné pracovníky. Proto je personální otázce věnována značná pozornost
zahrnuje:
plánování
1) péče o pracovníky – zvyšování kvalifikace příp. rekvalifikace pracovníků. Inovovat znalosti, dovednosti a návyků je nutností každého pracovníků, ale i zájem každého podniku. Formy zvyšování kvalifikace jsou různé podle personální orientace. Je možno organizovat školení v rámci pracovního poměru nebo mimo rámec, školení buď organizovaná podnikem nebo odbornými institucemi
(univerzity, školící střediska, …)
péče o bezpečnost a zdraví
2) sociální péče (příspěvky na obědy, rekreaci, …)
a) získávání a výběr vhodných pracovníků
– pro provádění výběrového řízení neexistuje jednotný postup. V menších firmách si vybírají své
podřízené sami nadřízení, ve velkých firmách se osvědčil personální útvar. Při výběru jsou
preferováni pracovníci firmy, nebo externí nábor (testy, pohovory, …)
b) hodnocení a odměňování pracovníků
– hodnocení je důležitá součást personální politiky, pomáhá rozvíjet kvalifikaci pracovníků, motivuje k lepším výkonům
– existují různá kritéria: pracovní úkoly, chování v práci i mimo ni, osobní charakterové rysy prac.
– vedoucí pracovníci musí jít svým podřízeným příkladem
– hodnocení může být
a) ústní nebo písemné – pochvala, napomenutí
b) finanční – srážka, odměna