Podmínky fungování a rozvoje obchodní logistiky:
1. existence tržního hospodářství s plně hodnotnými konkurenčními vztahy
2. dynamika a koncentrace obchodní činnosti (velké toky zboží v rámci společnosti, ale také procházející jednotlivými složkami obchodní sítě)
3. rychlý kvalitativní a kvantitativní rozvoj informačních procesů a prostředků
4. rozvoj techniky a technologie, skladování a manipulace se zbožím
5. rozvoj dopravy
6. standartizace obchodních a dopravních dokladů
7. rozvoj nových systémů, hospodaření se zbožím
Druhy cest zboží:
• logistické cesty jsou distribuční kanály, které představují charakteristiku pohybu zboží s uvedením jednotlivých článků
• cílem logistických cest je zajistit dobře fungující zásobovací systém s co nejnižšími náklady
• vlivy, které působí na cesty:
1. rozmístění výroby
2. specializace a hromadnost výroby
3. velikost odběru
4. požadavek čerstvosti
5. poskytování obchodní marže
6. služby poskytované s dodávkou
7. vhodnost způsobu placení
8. ve velkých retailingových organizacích je rozhodování o
nákupu přenecháváno centru
výrobce VO I. zásilkový obchod VO II. MO zákazník
1. x———————————————————————–x
2. x————x———————————————x———–x
3. x—————————–x—————————————–x
4. x————x———————————————————-x
5. x———————————————————–x———–x
6. x————x———————————–x———x———–x
ad 1.: jedná se o nejjednodušší a nejlevnější cestu; používá se převážně u malovýrobců
ad 2.: nejčastěji se používá pro spotřební zboží
ad 3.: používá se pro nepotravinářské zboží
ad 4.: používá se při prodeji v samoobslužném obchodu (cash & carry) a v prodejních
skladech
ad 5.: používá se převážně u potravin, kde je požadavek čerstvosti nebo úzký
specializovaný sortiment
ad 6.: používá se pro menší prodejny nebo při dovozu zboží ze zahraničí