Podnikatelská koncepce
1. Výrobní koncepce
– staví na výrobních schopnostech, na zvyšování výrobní výkonnosti, růstu produktivity práce
– dominovala v ½ pol 20. století, v současnosti je použitelná především v odvětvích a oborech, kde se výrazně uplatňují nové technologie apod., nemusí se uplatňovat jen ve výrobních podnicích (cest. kanceláře…)
2. Výrobková koncepce
– důraz klade na jakost produktu, vychází z předpokladu, že zákazníci budou mít především zájem o kvalitní výrobky a budou ochotni zaplatit i vyšší ceny
– tato koncepce se nejvíce používala v 50. a 60. letech
– manažéři při této koncepci musí dbát, aby byla stále zabezpečena vysoká kvalita, aby ji vnímali kupující, aby podnět držel krok s konkurencí (včasnost vývoje nových výrobků)
3. Prodejní koncepce
– používá se při masové (hromadné) produkci, je založena na velmi aktivním prodeji
– využívá reklamy a dalších nástrojů podpory prodeje k hromadnému ovlivňování zákazníků, nemusí ovšem vždy odpovídat jejich potřebám a přáním
4. Marketingová koncepce
– oproti prodejní se otočí pořadí, nejdříve průzkum trhu a pak se uspokojují potřeby
5. Společenská koncepce
– ekonomické zájmy
– snaha uvést do souladu zájmy zákazníků, vyšší zisk firmy, společenské zájmy (zejména ochrana životního prostředí, výzkum civilizačních chorob…)
– při současné situaci význam této koncepce vzrůstá
– nejvíce se uplatňuje v nejvyspělejších zemích
– předpokladem u nás je vyšší „ekologické uvědomění“ a vyšší reálné příjmy, zatím se spotřebitel rozhoduje podle cen