PODSTATA PROCESU MYŠLENÍ, FORMY A DRUHY
MYŠLENÍ
Vyšší poznávací proces
Nemusí být bezprostředně zapojeny naše smysly, ale stojí na nich
poškození smyslů → odráží se to v procesu myšlení
Např. Dítě od narození nevidomé, bude s největší pravděpodobností opožděné
Je to proces zprostředkovaného a zobecněného poznávání skutečnosti
Při myšlení operujeme s podstatnými vlastnostmi jevů a myšlení
MYŠLENKOVÉ OPERACE
na nich spočívá podstata myšlení
Indukce, dedukce, analogie
1. Analýza
rozklad určitého celku na části
předmět rozčleněn na části
např. jablko je kulaté a červené
rozdělení slova na samostatné hlásky
2. Syntéza
spojení určitých vlastností, častí v celek
př.: je to kulaté
3. Srovnávání
zjišťujeme podobnost (rozdílnost) mezi několika předměty
u dětí se trénuje pomocí různých her
4. Abstrakce
konec předškolního věku
člověk je schopen vydělit hlavní podstatnou vlastnost předmětu
stranou nechává nepodstatná vlastnosti
např. tabule je zelená, obdélníková, dřevěná …… obec. vl
5. Zobecnění (konkretizace)
spojujeme předměty nebo jevy do určitých skupin podle podstatných společných znaků
např. jablko se dá jíst, hruška se dá jíst → ovoce se dá jíst