PORUCHY ŘEČI, Logopedie – obor, který se zabývá poruchami řeči
1. Vývojové vady
Opožděný vývoj
normálně začíná mluvit kolem 1. roku, ale s touto poruchou až kolem 2 – 2,5 roku nebo i později
příčiny (somatické – neustále v nemocnici)
dosáhnou normálního stavu v řeči, ale později
Omezený
příčina – mentální retardace
nikdy nedosáhnou běžné úrovně mluveného projevu
projevy: nemá potřebu mluvit
malá slovní zásoba
jednoduché věty
Přerušený vývoj řeči (ztráta řeči)
důsledkem působení rizika → zapomněl mluvit
příčiny – narušení řečového centra
2. Neurózy
Koktavost
narušení dynamiky řeči, neplynulost řeči
Mluvní negativismus (nechce komunikovat)
proč ? – nechce mluvit, ale umí
– nemůže (má psychické bariéry)
Oněmění (mutismus) – snaha navázat kontakt, ale né verbální
– totální (nikdy a s nikým)
– výběrový (elektivní)
jen někdy a s někým
příčiny – psychické trauma
funkční narušení centra, ale mozek není porušen → sociogenní faktory
3. Poruchy zvuku řeči
Brebtavost
jedna z příčin je LMD
mluví strašně rychle a polyká určité hlásky, slabiky ba dokonce celá slova
nepříjemná pro jeho okolí
můžete upozornit
například se dotknete jeho ruky
Huhňavost
porucha rezonance (deformace nosní přepážky)
LMD
4. Vady výslovnosti
Patlavost (dyslalie)
– slovní
– slabiková
– hlásková
nesprávně vyslovuje, zaměňuje (ž za ř) nebo vynechává
podle toho jaké písmena vynechává
– sigmatismus (C, S, Z)
– rotacismus (špatné vyslovování R)
– rotacismus bohemicus (Ř)
ŘEČOVÉ PORUCHY
1. Plynulost řečového pochodu (poruchy dynamiky)
Koktavost (balbuties)
člověk opakuje první slabiky nebo celá slova na začátku věty
prodlužování slabik
ambulantní logopedická péče
většinou kluci
vada přechodná nebo celoživotní pak ale může nastat logofobie (strach mluvit) – nesprávné vedení rodičů
!!!!! na koktavost nesmíte upozorňovat !!!!!
příčiny
dříve – neurotická porucha řeči
dnes – neurologické vyšetření
biologický podklad
spouštěcí mechanismus
přetížení NS
1. třída (psychická zátěž – změna prostředí)
úlek
z napodobení
Brebtavost
mluví strašně rychle a polyká určité hlásky, slabiky ba dokonce celá slova
nepříjemná pro jeho okolí
můžete upozornit
například se dotknete jeho ruky
2. Výslovnost řeči
do 7 let by dítě mělo umět všechny hlásky
po 7 letech → poruchy
3 – 4 roky: samohlásky, souhlásky
4 roky: hlásky m, n, d, t
nesprávné sykavky (ustálí se do 5-6 let)
l, r, ř – artikulačně nejtěžší hlásky do 7 let věku
Patlavost (dyslalie)
3. Gramatická stránka
Agramatismus
špatné pádové koncovky
záleží na řečovém vzoru
4. Opožděný vývoj řeči
celková porucha
chudá slovní zásoba (aktivní i pasivní)
chybí obecné, nadřazené smysly
váže se nesprávná výslovnost, ale i gramatická stránka