PREPUBERTA
nazývána taky – Obdobím mladšího školního věku
hranice: ztráta mléčných zubů (6-7) → pohlavní dozrávání (10-12)
Fyzický vývoj
zrychlené tempo růstu do výšky (hlavně dlouhé kosti 6-8 cm)
výška: 115 → 140 (neúměrné k hmotnosti)
pokračuje osifikace
zvyšuje se výkonnost svalů, nárůst fyzické síly
obrovská potřeba pohybu (X je ve škole)
spánek ( 9-10 hod) nutné jinak dojde k přetížení organismu
dobrá hrubá motorika (koordinuje)
zdokonalují pohyby jemné motoriky
Psychické projevy
v 10 letech má dítě velký mozek jako dospělý člověk
10 rok – činnost 2. signální soustavy – podstatou je řeč a myšlení
Vnímání
všímá si detailů (obrazy, vjemy jsou celkem přesné)
zdokonaluje se
Pozornost
škola požaduje charakter. pozorování
převažuje vzruch nad útlumem (od jedné činnosti k druhé) → srovnatelná s dospělými
prodlužujeme to tím, že do toho dáváme citovou angažovanost (údiv, překvapení) → zkvalitnění vjemů
Představy
poměrně chudý (obecná představa) – nedostatečná minulá zkušenost (obsahově chudší, útržkovitě)
projevy vrcholí identismus (kolem 7-9 roku)
živé barevné představy (ještě není skutečné)
Fantazie
rozrůstá se tím co se dítě dozvídá ve škole (četba, Tv)
– Konstruktivně – tvořivá fantazie
promítá se do hrových činností
konstruktivní hry – stavebnice všeho druhu
– Rekonstrukční fantazie
uplatňuje se ve škole
Paměť
zvláštnost – převažuje mechanická paměť
malá slovní zásoba – lehčí se to učit nazpaměť
dítě nemá schopnost třídit poznatky do systému
rodič podává „předsystémované“ poznatky
ze začátku neúmyslná paměť
dá se změnit u potřeb, zájmů dítěte → úmysl
převažuje paměť závislá na citech
Myšlení
převažuje konkrétní myšlení
výsledek – soud, úsudek, pojem
pojem – závislé na minulé zkušenosti
subjektivnost
neustále přibývá zkušeností
→ pojmy jsou nestálé (obsahem i rozsahem)
zpřesňování pojmů
v tomto období nepochybuje o pravdivosti pojmů od dospělých
přesněji se orientují v čase (umí hodiny), ale stále přeceňuje
zpřesňuje pojmy v prostoru
8 rok ←•→ (ustálení)
už ví, že je to vzhledem k mému postavení v prostoru
nemá jasno v počtu a množství (chybí abstrakce – 5 prstů neví)
Ač je to stejné množství,
dítě ti řekne že více vody je v A
Vychází to z činnosti receptorů
Řeč
potřeba k myšlení
v 6 letech – 3,5 tisíce slov
pasivní slovní zásoba
6 let- 6-6,5 tisíce → 7let – 18 tisíc slov
patlavost vede k horším výsledkům ve škole
City
období, kdy se dítě pídí po nových poznatcích
chápe smrt jako nevratné
dítě je nejcitlivější mezi 6-7 a 10 rokem
ohrozit žádaný vývoj dítěte
– strach (zůstává)
– z nereálných podnětů (babajaga)
– z reálného nebezpečí
negativní minulá zkušenost (nemoc, bouřka, tma, smrt blízkých)
60 % dětí se bojí školy ( 1-2 % oprávněně)
– pocit libosti (štěstí, radost)
sociálně podmíněné podněty (poděkování)
Vyšší city
– intelektuální city
zdrojem těchto citů je škola (1+1=2 → radost)
– estetické city
přejímají je od dospělých
hodnocení (postojů) vůči uměleckým dílům – nerozumí abstraktním obrazům
– morální city
škola je silným činitelem
„je a není správné“
– sociální city
1. vztah k dospělým
intenzita k učiteli
2. vztah k vrstevníkům
rozšiřují se city na vrstevníky → potřeba vrstevnických kontaktů
1. třída – vytváření ezosexuálních skupin (chlapci zvlášť a dívky zvlášť)
nepřátelské tendence
chlapci – více aktivity, dívky – méně, ale je
dospělý usměrňují jejich spory
oblíbené činnosti – míčové hry, ale i didaktické
3. vztah k sobě samotnému
podle postavení (vztahu) ve skupině soudí postoj k sobě
optimistický extravert – neustálá potřeba něco sdělovat (otevřená komunikace)
obrovská paleta zájmů
Činnosti
– Hra
hra zastává důležité místo
nezbytný prostředek pro utváření zdravé osobnosti
nezbytný doplněk učení, kompenzační prostředek
funkce socializační a rozšiřuje slovní zásobu
nezastupitelná (není formativní)
první je učení až pak hra
– Učení
dítě se chce samo dozvídat
učení uspokojuje touhu po vědění
forma orientačně – pátracího reflexu
– Práce
vzrůstá zájem o práci
v pracovní činnosti se cítí jako partner dospělého (pocit rovnoprávnosti vůči dospělým)
Problémy
vznikají na základě narušení sociálních vztahů
příznaky: neurotické projevy až neurózy
– neurotické projevy
záškuby drobného svalstva (tiky)
poruchy spánku, příjmu potravy (nechutenství)
psychogenní zvracení
– vegetativní neurózy
pomočování (noční i denní)
neschopnost udržet stolici (enkopréza)
hysterie (snaha o upoutání pozornosti)
– neurózy řeči
– mluvní negativismus (nechce komunikovat)
proč ? – nechce mluvit, ale umí
– nemůže (má psychické bariéry)
– oněmění (mutismus) – snaha navázat kontakt, ale né verbální
– totální (nikdy a s nikým)
– výběrový (elektivní)
jen někdy a s někým
příčiny – psychické trauma
– koktavost