PUBLICISTIKA A ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
publicistický styl – styl sdělovacích prostředků, písemné a mluvené i kombinované, užívá
se ve veřejném stylu, slouží k seznámení s aktualitami
charakteristické rysy:
2 funkce: – sdělovací, informační
– získávací, přesvědčovací
I. určen širokému okruhu lidí
II. důležitá rychlá orientace a příprava novináře
III. jazyk: těžiště ve využití podst, jmen a sloves
IV. automatizace – ustálenost, často užívané prostředky, rychlé sdělení a orientace (např: mít určité rezervy, vytvářet něčemu prostor)
V. fráze, klišé – nevhodné užívání automatizovaných výrazů
VI. aktualizace – opak automatizace, oživení, autor volí neobvyklý prostředek nebo užívá obvyklého prostředku neobvyklým způsobem
VII. užívání neobvyklých spojení (středu města hrozí dopravní infarkt)
VIII. frazeologická spojení – obměna
IX. kontrast – staré město mládne
X. slovní hříčky, větná stavba – elipsy, neobvyklý slovosled
XI. užívání jmenných a slovesně jmenných konstrukcí
XII. většina psána ve 3. os.