Romantismus v české literatuře – Karel Hynek Mácha
– složitější situace 30. let
– hlavní úkol literatury byl výchova k vlastenectví (Tyl)
– tento požadavek zpomaluje rozvoj romantismu
Karel Hynek Mácha
– nejvýznamnější a nejdůslednější básník českého romantismu
– nar. 1810 v Praze v rodině mlynářského stárky, který zkrachoval
– vystudoval gymnázium, pak filozofii a později se snažil o práva
– cit pro umění zdědil po matce, která ho k tomu vedla
– na gymnáziu začíná psát německé básně
– přihlásil se k národně uvědomělé inteligenci a patřil k předním ogranizátorům společenských a uměleckých akcí v Praze
– hodně četl, osobně poznal Jungmana
– měl rád divadlo, navštěvoval Stavovské, záliba ho přivedla do Kajetánského divadla
jako ochotníka, seznámil s Eleonorou Šomkovou (nechápala jeho umělecké ambice)
– rád cestoval hlavně pěšky
– s přítelem podniká pěší cestu přes rakouské Alpy do Itálie
– po dokončení práv, kdy se mu narodil syn, nastupuje na místo advokátního koncipienta do Litoměřic
– chystá se ke svatbě, onemocní infekční chorobou,které podléhá
– v den svatby byl pohřben
Vyvrcholení jeho básnické tvorby je lyricko-epická báseň Máj /1836/
– hl.hrdina je vyhnán z domu svým otcem a stává se z něho vůdce loupežníků
– mstí se otci za svedení své milenky Jarmily, jako otcovrah je nakonec popraven
– chvíle ve vězení je příležitostí, aby si vězeň Vilém a básník kladli otázku lidské existence, která končí smrtí, bez naděje na posmrtný život
– poznává že země je kolébku i hrobem člověka, po smrti přichází jen „věčné nic“
– skládá se ze 4 zpěvů a 2 intermezz
– 1. zpěv: je popsána krásná májová příroda, Jarmila čeká na břehu jezera na svého milence, ale přichází posel, který jí oznamuje, že Vilém je otcovrah a je uvězněn a bude popraven. Jarmila spáchá sebevraždu – skočí do jezera
– 2. zpěv: Vilém vzpomíná, přemýšlí, jestli mu stálo za to zabít otce, svádí na něj všechnu svou vinu
– 1.intermezzo: sbor duchů na popravišti se připravuje na Vilémovu popravu, čekají
na návrat nešťastníka do země
– 3. zpěv: Vilém je vyveden na pahorek břehu jezera, vyznává lásku k přírodě, rodné zemi, vzpomíná na dětství – nekrásnější období jeho života, líčení krásy ranní májové přírody – za zrodu dne umírá člověk
– 2. intermezzo: příroda truchlí nad smrtí svého vůdce
– 4. zpěv: po 7 letech přichází básník na popraviště, vzpomíná na své smutné mládí, zamýšlí se nad tragikou lidského osudu, ztotožňuje s mrtvým hrdinou
Znaky romantismu v Máji
– lyricko-epická forma
– výjimečné postavy ve výjimečných situacích
– situační kontrast – život a smrt
– subjektivismus – osudy básníka splývají s osudy hrdiny, vyjádření citu a nenávisti
– vlastenectví – obraz české májové přírody
– užívá obrazného jazyka – metafory
Mácha prozaik
Obrazy z mého života
– měly tvořit rozsáhlý cyklus, dokončeny byli jen dvě
– 1. Večery pod Bezdězem – zachycuje Máchovi cestovní dojmy
– 2. Márinka – hudební skladba, děj jako přímý básníkův zážitek
– hrdinkou je krásná, talentovaná dívka, žije v pražské části chudoby Na Františku
– básník se s dívkou seznamuje, když je těžce nemocná, po návratu z Krkonoš je svědkem jejího pohřbu
Cikáni
– hl. hrdinové jsou pojímáni jako lidé vyřazeni ze společnosti, nemaj domov ani vlast, ale touží po spravedlnosti
– jsou mstiteli zločinu,které spáchal hrabě Valdemar z Borku, je svůdcem matky i milenky mladého cikána a je zároveň jeho otcem
– starý cikán Giacomo hraběte zabije
– mladý cikán odchází jako poutník do světa
– Křivoklad – měl být součástí povídkového cyklu Kat / Vyšehrad, Karlštejn, Valdek/
– zpracovává epizodu ze života Václava IV., jako zajatce českých odbojných pánů,
jeho osvobození a návrat do Prahy
– 2 postava kat (levoboček z přemyslovského rodu)
– vztah mezi nimi je odhalován jako tragédie obou hrdinů
– král je nespokojen s vysokým postavením,kat po něm touží
– obě postavy jsou rozervanci, kteří prožívají rozpor mezi skutečností a ideálem
– nebyl dokončen
Pouť krkonošská
– historie osamělého poutníka,který v klášteře na vrcholu Sněžky sleduje zesnulé mnichy, kteří ožívají vždy jeden den v roce a mají možnost se vyslovit, zda-li trvají na této své pochybné životní existenci, nebo ne.