Tržně nediferencovaný a cílený marketing
– důležité je členění trhu na potenciální, použitelný, kvalifikovaně použitelný
Potenciální
– tvoří všichni zákazníci, kteří by mohli mít o výrobek zájem
Použitelný
– všichni zákazníci, kteří mají zájem a mají pro nákup prostředky
Kvalifikovaně použitelný
– všichni zákazníci, kteří mají zájem, prostředky a splňují podmínky
Cílový trh
– část kvalifikovaného použitelného trhu, na kterou firma působí
Podchycený trh
– zákazníci, kteří už si dotyčný výrobek koupili
Procento podílu prodeje dotyčných výrobků na celkovém trhu.
Tržně nediferencovaný marketing
– firma se snaží oslovit všechny zákazníky
– působí na celý trh prostřednictvím jednoho marketingového mixu, volí tzv. brokovnicový přístup
– lze dále členit – na hromadný (masový)
– na výrobkově diferencovaný
Hromadný
– vyrábí jeden výrobek
– nerozlišuje se ani výrobek ani zákazník
Výrobkově diferencovaný
– firma vyrábí dva a více výrobků
– mohou se lišit kvalitou, velikostí, designem
– výrobky jsou nabízeny stejným způsobem, nedělá se rozdíl mezi zákazníky
Cílený marketing
– firma se nesnaží působit na všechny zákazníky, ale vybírá si skupiny, o kterých se domnívá, že působení bude účinnější (volí kulovnicový přístup)
– dále se člení na koncentrovaný a diferencovaný
Koncentrovaný
– firma se zaměří na jeden nebo na několik segmentů a vytváří pro ně společný marketingový mix
Diferencovaný
– firma vybere všechny významné segmenty a pro každý z nich vytvoří vlastní mix
Tento článek mě zaujla, jen bych doplnila, co znamená tzv. brokovnicový přístup na trhu.
Znamena to, že bychom se snažili oslovit všechny zákazníky bez ohledu na jejich věk, pohlaví či jiné faktory a to prostřednictvím jednoho marketingového mixu. Tedy, že budeme působit na trh bez rozdílu a nedělat bariéry mezi jednotlivými skupinami obyvatel.