Útvary stylu publicistického
Úvodník – článek, který se zabývá důležitou aktuální otázkou a zpravidla tlumočí kolektivní,
oficiální stanovisko redakce. Bývá otištěn na předním, většinou pevně stanoveném místě. Vyvozuje závěry, odhaduje souvislosti, ukazuje příčiny
– úkolem: ovlivňovat mínění čtenářů
Článek – věnuje se závažným událostem a problémům, objasňuje význam událostí, jejich
společenský dosah, nejčastěji formou úvahy
Sloupek – vtipná časová úvaha, napsána vytříbeným stylem, v jednom sloupci na 1. straně
Reportáž – živé vylíčení skutečné události na základě autorova očitého svědectví.
3 formy reprodukce skutečnosti – zpravodajství, vědecké pojednání, beletrie = různé typy reportážních útvarů.
Na konci osobní hodnocení, cílem informovat, přiblížit, pobavit.
Základem je postup popisný, obsahuje jednoduché věty, přímé řeči, někdy i interview
Fejeton – útvar na pomezí publicistického a uměleckého funkčního stylu. Zpracovává drobné
zajímavé téma nebo nějaký aktuální problém. Vychází obvykle z vlastní zkušenosti autora. Typický nadlehčený až humorný ráz, použití satiry a ironie, na konci pointa, za lehkým tónem se většinou skrývá vážnější problém. Základní postup – úvahový i vyprávěcí, popisný
Kritika – posuzování a hodnocení, je založena na rozboru podstaty hodnoceného jevu,
hodnotí se jak stránky záporné tak kladné, naznačí se cesta k nápravě
Další útvary: zpráva, komentář, causerie, kurzíva, interview, inzerce, reklama