USA – ROMANTISMUS
Nathaniel HAWTHORNE (1804 – 1864)
– „Šarlatové písmeno“ – nešťastný milostný příběh, z Anglie do USA utíkají evangelíci, mezi nimi vdaná žena x těžké poměry, zamiluje se do evangelického duchovního, začnou se scházet, narodí se jim dítě x komunita jim to nepřeje + přijíždí manžel, začne se pídit po pravdě => před soud – nemravná žena, nedodržuje podmínky => odsouzena, musí na šatech nosit rudě vyšité písmeno A => problémy, manžel ji opouští, duchovní umírá => zůstává se dítětem sama
Edgar Alan POE (1809 – 1849)
– romantický autor, píše poezii i prózu – hledá v ní lásku a harmonický život
– poezie tajemná x lehce se dívá na svět, s nadhledem
– „Havran“ – rozsáhlejší báseň, 1. počátek moderních uměleckých stylů ve světové literatuře – vymýšlí symbolismus jako metodu psaní básní
– hlavním hrdinou autor, doma je večer sám, propadá chmurám, slyší klepání => jde otevřít x nikdo tam není, znovu někdo klepe, …, nakonec překoná strach, otevře okno, vletí tam havran, usadí se na bystě Palas Athény, vede s havranem monolog – nebojí se tmy, ale toho, co ho čeká
– refrén „Nikdy víc“ – opakuje se na konci každé sloky = člověk by neměl opakovat své chyby
– povídky: považován za zakladatele nových literárních žánrů
– detektivka – 2 postavy vyšetřovatelů – chtějí rozluštit záhadu, jeden nechápavý, druhý geniální
– horor – záhadná literatura
– sci-fi – vymýšlel si hovadiny x tak dokonale, že to lidi brali za pravdu
– detektivka: „Vražda v ulici Morgue“ – podává zákonitosti pro psaní detektivky
– na počátku filosofická úvaha – srovnává analýzu a důvtip, říká, že se to nemá zaměňovat
– na počátku motto – odpovídá na závěr povídky
– hlavní hrdina se setkává s Dupinem v knihovně v Paříži, spřátelí se, začnou spolu bydlet x zaměňují noc a den
– Dupin se mu nezdá – čte myšlenky lidí => zuřivost, vztek, čtou noviny, zjistí, že se stala vražda – matka s dcerou zabity, výpovědi svědků, výpověď policie – je to záhadné, obviňují z vraždy poslíčka. Sází se, jestli na to Dupin přijde => začíná se případem zabývat. Používají vylučovací metodu, dedukci – důraz na detaily => čistě rozumové zdůvodnění => Dupin sestavuje způsob vraždy, nakonec detaily zapadají do sebe => vyvrcholení
– na začátku vždy chybná teorie (nevinně obviněný člověk) => napravováno x soukromými detektivy nebo civilisty
– stanovil dvojici detektivů – jeden inteligentní, druhý normální => vzniká Sherlock Holmes a Dr. Watson
– další autoři nechávají jenom geniálního vyšetřovatele
– počítá s lidskou fantazií a představivostí čtenáře
– horor: „Maska červené smrti“, „Jáma a kyvadlo“ – soustředění na detaily, tajemno – žádná konkrétní postava
– nejde o násilí na člověku x násilí na psychologii
– odehrávají se v uzavřených prostorech => pocit většího strachu a nemožnosti úniku
– podle postav popsáno i prostředí, rozdvojení osobnosti postav, člověk ničí sám sebe
– možno chápat dvojím způsobem: realisticky a symbolicky – vždy nějaké poslání
– „Maska červené smrti“ – princ se vysmívá smrti, místo aby se věnoval zemi s morem, schovává se => potrestán, mor ho zabíjí i přes to, že je to princ => pomsta za chudé
– „Jáma a kyvadlo“ – kyvadlo je časem života, člověk se dostává do tmy => snaží se ho ohmatat x riskuje tím – je tam propast. Stěny pomalované => strach, přivážou ho ke kříži, sleduje kyvadlo => člověk je spoután fyzicky, prostředím, společností.
– krysy překousávají řemeny => symbolem smrti
– poznává, že je to v kovovém vězení, začíná žhnout – snaží se ho zahnat do jámy => pozemské peklo
– zachráněn vojáky před církví => světská moc postavena před duchovní moc
=> nejistota soudobého světa a života
– vyjadřování: dokonalý vypravěč, vzletné, detailní, obrazné x ne emotivně, ženy popisuje jako vyšší postavy – světice (popisuje jako manželku)