Valivá ložiska
1) Kluzná ložiska – čep se přímo stýká s pánví v ploše
2) Valivá ložiska – mezi čepem a tělesem jsou valivá tělesa – styk bodový nebo přímkový
Ložiska zajišťují vzájemnou polohu pevných a otáčejících se součástí a přenášejí zatížení hřídele na ostatní části stroje. Mezi pohybujícími se plochami hřídele a ložiska vzniká tření.
Valivá ložiska – mezi plochami se odvalují vložená valivá tělíska (kuličky, válečky, jehly atd.) – valivé tření. Podle směru zatěžující síly jsou ložiska radiální a axiální.
Výhody a nevýhody
Výhody:
– mají poměrně malé rozměry a hmotnost
– dají se použít pro vysoké otáčky
– vyžadují nepatrnou obsluhu
– ztráty třením jsou poměrně malé a téměř stejné za klidu a za pohybu (rychlé uvedení stroje do provozu)
Nevýhody:
– nejsou vhodná pro velmi vysoké obvodové rychlosti (odstředivé síly – únava kroužků)
– jsou vždy hlučnější než ložiska kluzná a nemají schopnost tlumit vibrace
Druhy konstrukce a použití
Kuličková ložiska
a) Jednořadé kuličkové ložisko –
je nejčastěji používané ve všech průmyslových oborech.
b) Jednořadé kuličkové ložisko s kosoúhlým stykem – zachycuje kromě radiální síly i značné axiální síly v jednom smyslu. Hodí se pro velmi přesná uložení, např. u vybrušovacích vřeten, pracovních vřeten obráběcích strojů .
c) Čtyřbodové ložisko – je jednořadé kuličkové ložisko. Kuličky se dotýkají každého z kroužků ve dvou bodech, což umožňuje zachycení axiálních sil v obou smyslech. Hodí se pro vysoké otáčky.
d) Dvouřadé kuličkové ložisko s kosoúhlým stykem – může zachycovat momenty v axiální rovině a axiální síly v obou smyslech. Používají se např. pro uložení kladek, vložených ozubených kol, pojízdných kol apod.
e) Dvouřadé kuličkové ložisko naklápěcí – umožňuje naklápění vnitřního kroužku s kuličkami kolem středu ložiska až o 4°. Používá se tam, kde je předpoklad naklopení.
f) Jednosměrné axiální kuličkové ložisko – zachycuje osovou sílu jen v jednom smyslu. Není vhodné pro vysoké otáčky a nemůže přenášet radiální zatížení stejně jako obousměrné axiální ložisko.
Válečková ložiska
a) Jednořadé válečkové ložisko – má o 60 % větší únosnost než ložisko kuličkové, má větší tuhost, takže se hodí pro rázové zatížení. Místo kuličky je váleček.
b) Jehlové ložisko – má malou stavební výšku, poměrně vysokou radiální únosnost. Je přesné a tuhé. Hodí se pro nižší otáčky, kývavý pohyb a nárazové zatížení, např. pístní čepy, výkyvné páky, kladky apod.
c) Kuželíkové ložisko – může přenášet kombinované zatížení. Je rozebíratelné. Použití je rozsáhlé např. u kol automobilů, traktorů, v převodovkách apod.
d) Dvouřadé soudečkové ložisko – může vychýlit osu vnitřního kroužku a vyrovnat tak úchylku souososti a průhybu hřídele. Může přenášet velké rad. i ax. zatížení v obou smyslech
e) Axiální soudečkové ložisko – má velkou únosnost. Může přenášet určité zatížení i v radiálním směru. Použití: u velkých převodovek.
Mazání ložisek
Mazáním se snižuje tření a zároveň odvádí teplo z ložiska.