Vztah nabídky a poptávky
Poptávka – je množství zboží, které jdou kupující ochotni koupit za určitou cenu
– druhy – pružná – poptávané zboží závisí na ceně zboží (např. zlato)
– nepružná – cena se mění poptávané zboží zůstává (základní potraviny)
– individuální (jednoho kupujícího)
– dílčí (po jednom konkrétním výrobku)
– agregátní (poptávka po všech výrobcích od všech firem)
– je ovlivněna – cenami
– úrovní mezd
– množstvím lidí, kteří chtějí koupit výrobky
Nabídka – je množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni vyrobit a prodávat
při dané ceně
– druhy – individuální (nabídka 1 firmy)
– dílčí (nabídka 1 druhu výrobku)
– agrární (nabídka celého státu)
– je ovlivněna – technickými a technologickými postupy výroby
– cenami vstupů
– cenami na trhu
– velikostí poptávky
Poptávka
Cena 0,20 1 1,50
Množství 88 78 66
Nabídka
Cena 0,20 1 1,50
Množství 0 50 100
Rovnovážný bod – bod kde se setkají nabídka a poptávka
Nerealizovaná nabídka – nabídka je větší než poptávka, část zboží nenajde kupce (cena je větší než rovnovážný bod)
– řešení – snížení ceny (slevy) – zvýšení poptávky
– snížení výroby – sníží se nabídka
Neuspokojená poptávka – poptávka převyšuje nabídku (cena je menší než rovnovážný bod)
– řešení – zvýšení ceny – snížení nabídky
– zvýšení výroby – zvýší se nabídka