Základní formy prodeje:
1. Pultový prodej (prodej s obsluhou):
• je nejstarší formou prodeje v maloobchodě, nabídka se uskutečňuje formou prodejního rozhovoru (je to náročné na práci prodavače)
• zákazník je oddělen od vystaveného zboží v regále a od zásob, proto je důležité zjištění jeho přání
• obchodní firmy mohou podle velikosti a tvaru prodejní jednotky volit různé varianty řešení pultového prodeje: prodavač nabízí veškery sortiment
: prodejna je rozdělena na specializovaná oddělení
: prodavač obsluhuje a inkasuje
: inkaso je vyčleněno
• u pultového prodeje je zákazník úplně oddělen od zboží a proto jsou důležité některé provozní požadavky: výkladní skříně a jejich řešení
: poměr plochy pro zákazníka
: umístění alespoň jednodenní zásoby
: dostatečný prostor pro zákazníky
: vstup umístit do středu prodejní místnosti v kombinaci s výkladními
skříněmi
• úprava prodejní jednotky:
1. LINEÁRNÍ ÚPRAVA: zařízení prodejny je umístěno poděl stěn (jednořadé, dvouřadé, třířadé, čtyřřadé)
2. OSTRUVKOVÁ ÚPRAVA: uspořádání zařízení do geometrického tvaru doprostřed prodejní místnosti; zákazníci mají přístup ze všech stran; prodavači jsou odděleni od zásoby zboží, proto se tato úprava používá u drobného zboží
2. Samoobslužný prodej:
• zákazník se obsluhuje sám a proto musí obchodní firma zabezpečit:
: přípravu zboží k rychlému jednoduchému prodeji
: pokud možno nedoplňovat zboží během dne
: umožnit zákazníkovi volný přístup ke zboží
: šíře uliček pro zákazníka
• první samoobsluha vznikla roku 1912 v USA; u nás v roce 1955
• z prodavačů se stávají informátoři, kteří při menší frekvenci zákazníků mohou vypomáhat v jiných činnostech