Podobnost firem, Nehomogenita firem
Podobnost firem
O podobnosti firem se při finanční analýze příliš nehovoří. Je to zamlčený
předpoklad, abychom se nedostali do problémů. Mlčky předpokládáme při práci s ukazateli
podobnost typu přímé úměry, i když lze o ní pochybovat. Větší firma potřebuje zřejmě
pro zajištění vyšších výkonů větší zásoby.
Je-li předpoklad podobnosti firem v rozporu se skutečností, je třeba použít místo
přímé úměry vhodnější metody analýzy.
Nehomogenita firem
Ani u skupiny podniků vyhovujících podmínkám srovnatelnosti není zaručena plná
shoda všech ekonomických parametrů. Podrobnější analýza může ukázat, že srovnatelné
podmínky se dále člení na podskupiny firem, které mají navzájem blízké hodnoty parametrů.
Homogenitu mohou narušovat jednotlivé vybočující firmy, často však jde o odlišnost celých
podskupin. Zkoumání nehomogenních skupin se proto provádí shlukovou analýzou dat, která
už nevystačí s jednoduchými prostředky, jako jsou průměry a rozptyly dat.