Daltonská škola
– Nazývaná podle experimentální školy v Daltonu, ve státě Massachusetts v USA vznikla z iniciativy americké učitelky Helen Parkhurstové. Spolupracovala s M. Montessori, od níž získala závažné podněty pro svou experimentální školu, jež byla založena roku 1919:
– ústřední principy daltonské školy:
– svoboda žáka a jeho vlastní odpovědnost. Tento princip se projevuje konkrétně v tom, že každý žák má vytvořen svůj vlastní program práce na jeden měsíc (zvlášť pro každý předmět), v němž jsou vymezeny výsledky, jichž má v učení dosáhnout. Žák přitom postupuje svým tempem a zodpovídá za úspěch svého učení.
– zdůraznění spolupráce a vytváření sociálního a demokratického vědomí u dětí.
– osobní zkušenost na základě samostatné činnosti žáka.
– vyvážené střídání mezi výukou v rámci celé třídy a skupinovou a individuální prací na úkolech, jejichž pořadí vypracování si žák určuje sám.
– Daltonské školy jsou někdy charakterizovány jako „školy s uvolněnou třídní strukturou“, což vystihuje důležitý rys této alternativní školy. Zároveň je však koncepce daltonského plánu kritizována kvůli určitým potížím, které vznikají při jeho praktické realizaci. Obtíže např. způsobuje nedostatečné opakování látky, které je pro zapamatování nutné, dále nesystematické získávání poznatků a hlavně přílišné spoléhání na žákovu aktivitu, neboť žáci se slabou vůlí, neteční apod. pracují méně a pomaleji, než jsou schopni.
– Daltonské školy se rozšířily z USA nejprve do Anglie a odtud do Nizozemska, kde jsou nejpočetnější. V ČR působí Asociace českých daltonských škol v Brně, kde také pracuje jedna ZŠ podle daltonské alternativní koncepce