11 Pedagogicko- psychologická diagnostika žáka (PPDg)
Pojem PPDg:
Jde o poznání stavu a vývoje psychické individuality – žáka nebo sociální skupiny – školní třídy v pedagogické situaci (výchova a vzdělání), včetně porozumění jedinci a skupině.
V PPDg je potřeba se zaměřit:
na subjekto-objektové vztahy
na prostředí (ot. interpersonálních vztahů, rodina , škola)
na osobnost žáka a strukturu jeho dispozic (sociopsychické, psychické a biopsychické dispozice)
Okruhy problémů v PPDg učitele, Pg asistenta:
školní zralost a adaptace žáků
projevy slabosti nervové soustavy a projevy specifických vývojových poruch učení a chování (LMD neboli dnes užívaný pojem ADHD, neklidné děti, různé dysfunkce)
zařazování a přeřazování dětí do mikrotříd, individuální přístupy
školní výkonnost, úspěšnost – neúspěšnost
poruchy chování
dynamika sociálních vztahů ve třídě
diagnostika rodinných vlivů, spolupráce s rodinou
profesionální orientace
autodiagnostika učitele, vychovatele
Strategie, postupy a metody PPDg:
Z hlediska diagnostiky lze mluvit o 2 strategiích:
a) kazuistické (přirozeně studující případ, osobnost)
b) psychometrické (zaměřené na kvantifikaci dat)
Metody PPDg dostupné pro pedagogické pracovníky (analýza metod – viz dále):
pozorování
interview
dotazníky
didaktické testy
metody analýzy výkonů a výtvorů, analýza výsledků práce žáků