Adolescence Od 15 do 20 let
Adolescence Od 15 do 20 let
Zpomalení až zastavení růstu. Zlepšení výkonnosti. Postupná stabilizace, psychické osamostatňování, zlepšení vztahů s okolím.
Myšlení a rozvoj inteligence
Harmonizace, flexibilita v myšlení, nové způsoby řešení. Divergentní myšlení. Věcnost a snaha o objektivitu. Sociální zájmy, světonázorové diskuse. Preference rychlých a zásadních řešení (krajní, absolutní). Snaha rychle dosahovat cílů. Často ukvapenost.
Sebepojetí
Vliv vzhledu, atraktivity a vlastního úspěchu. Zdravé sebehodnocení: znalost své hodnoty, slabých a silných stránek, zvládají neúspěchy, zvládají úspěch – pokora
Emoce
Silné zážitky, snadno se nadchne, potřeba úspěchu a jeho prezentace.
Sociální situace
Nová sociální pozice. Plnoletost, zodpovědnost, vyžadování respektu k plnoletosti. Často ještě závislost na rodině. Zaměření na budoucnost, první trvalejší vztahy, ideál partnera.
Identifikace se skupinou. Faktory ovlivňující výběr přátel (zájmy, tradice, status, věk, rasa, pohlaví, vzhled, intelekt, zájmy, hodnoty…, apod.). Vliv part (kladné i záporné), stereotypy v chování, filozofie.
Zábava v adolescenci (potřeba hry, soutěže, poznání, vybití energie…sport, cestování, hudba a tanec, literatura, média, film a divadlo).
Mění se vztah k víře. Nové hodnoty. Důležitá je svoboda.
Příprava na povolání. Učení a profese jsou často pojímány jako nutné zlo.