Etický kodex pedagoga
Inspiraci pro tvorbu etického kodexu pro české učitele můžeme hledat v zahraničí, kde jsou podobné dokumenty běžné. Příkladem může být americký Code of Ethics. Bylo by ovšem hloupé, kdyby šlo o pouhý překlad zahraničních materiálů. Výsledek by byl stejný jako v případě přistoupení ČR k Evropské unii. Máme překlady tisíců materiálů, ale nikdo je nezná a nevycházejí vůbec z naší domácí tradice. Nejlepší formou by byla široká diskuze, která by přijetí tohoto významného dokumentu měla předcházet. Tímto článkem se ji pokouším otevřít. Co by měl obsahovat Etický kodex pedagoga? Zmíněný americký etický kodex učitele obsahuje následující ustanovení:
- Pedagogičtí pracovníci rozvíjejí intelektuální, tělesný, emocionální, sociální a společenský potenciál každého studenta.
- Pedagogičtí pracovníci vytvářejí, podporují a zachovávají vhodné prostředí k výuce.
- Pedagogičtí pracovníci se dále vzdělávají a rozvíjejí své schopnosti.
- Pedagogičtí pracovníci spolupracují s kolegy a dalšími profesionály v zájmu vzdělávání studentů.
- Pedagogičtí pracovníci spolupracují s rodiči a místní komunitou, budují důvěru k nim a respektují právo na soukromí.
- Pedagogičtí pracovníci rozvíjejí intelektuální a etickou stránku studentovy osobnosti.
Možná bych ještě přidal následující body:
- Pedagogičtí pracovníci nesmějí zneužívat svého postavení vůči studentům.
- Pedagogičtí pracovníci se hlásí k ideálům demokracie a v tomto duchu působí na výchovu studentů.
- Pedagogičtí pracovníci chápou své povolání jako poslání.
- Pedagogičtí pracovníci jsou morálně bezúhonní a jsou si vědomi skutečnosti, že jejich jednání je vzorem pro studenty.
- Pedagogičtí pracovníci neupřednostňují žádného studenta, jsou spravedliví a aplikují rovný přístup ke všem studentům.