Klasifikace versus slovní hodnocení
Klasifikace:
– míra hodnoty v rámci kritéria lze vymezit také číselně – známkou, bodováním nebo procentuálně.
– Známky jsou číslice symbolicky zaznamenávající kvalitu žákova školního výkonu ve vztahu k určité školní úloze, poskytuje tedy informaci o kvalitě výkonu
– Známé je její zatracování i chválení:
V ohledu na zatracování číselného známkování je nutná spíše podstatná proměna způsobu pedagogické práce a její metodické kvality (je hodně dobrých učitelů, kteří používají známky a jejich výuka je přínosná I příjemná, ale je taky nemálo těch, kdo i bez použití známek vyvolávají v žácích strach a bezmocnost.)
Známka může být stejně dobře hodným sluhou jako zlým pánem. Přitom záleží na třech pedagogických podmínkách, které si lze zapamatovat jako pravidlo SIR (slouží k posouzení toho, zda známky žáky poškozují či nikoliv) Při známkování záleží dle pravidla SIR na:
1. Sociálním hodnotícím klimatu, ve kterém se známka uplatňuje, tj. jak s ní zacházejí učitelé a rodiče a jaké má prožitkové důsledky pro žáka,
2. Kvalitě hodnotící informace, která se ke známce váže, zda jí žák dobře rozumí a zda s ní dovede zacházet tak, aby svůj výkon zlepšil,
3. na Reflektivitě žáka, tj. na tom, zda žák je schopen střízlivě a bez úzkosti posuzovat (reflektovat) své možnosti a předem odhadnout kvalitu svého výkonu (pozor, závisí I na věku žáka), a na reflektivitě učitele, tj. na tom, zda učitel citlivě vnímá a respektuje žákovo prožívání hodnocení.