Mladší školní věk – prepuberta 7 – 11 let
Myšlení
Fáze konkrétních logických operací (Piaget). Akceptují proměnlivost jako základní vlastnost reality. Myšlenkové operace (klasifikace a třídění, řazení věcí podle pravidla, analýza a syntéza…) Dokáže posuzovat skutečnost z více hledisek. Zvládá číselné operace. Chápe čas. Je schopno úvah. Období realismu – dítě akceptuje skutečnost jako danost.
Učení
Pokusem a omylem, logickým odvozením, nápodobou.
Sebepojetí
Rozvoj sebehodnocení. Potřeby seberealizace přibývá postupně.
Sociální vývoj
Převzetí role školáka. Konfrontace a srovnávání se spolužáky, hodnocení výkonu. Potřeba uznání. Vázanost na učitelku v raném školním věku, pak přibývá kritičnost.
Vztah s vrstevníky, ve středním a starším školním věku uspokojují mnohé potřeby. Specifický způsob komunikace ve skupině. Konformismus. Vlastní skupinové normy chování. Ve starším věku přibývá solidarity. Identifikace se skupinou stejného pohlaví až do puberty. Poukazování na odlišnosti.
Hry pohybové, námětové, konstruktivní a kresba. Začíná četba. Vliv médií. Ideály. Vztah ke zvířatům.
Emoční vývoj
Větší vyrovnanost ve středním školním věku.