Nadaný žák – J. Konečný charakterizuje nadaného žáka na základě výzkumu našich psychologů takto :
žák svými znalostmi přesahuje stanovené požadavky
odpovídá rychle a s jistotou
snadno a rychle chápe nové učivo
objevují se často tvořivé odpovědi
žák se spontánně zajímá o další informace, rozvíjí v tom směru svou zájmovou činnost
má potřebu své znalosti a dovednosti projevit a uplatnit
Vedlejší ukazatele:
pozitivní vztah ke škole a učitelům
postavení žáka v malé sociální skupině třídy
úroveň sebehodnocení
Dva různé druhy schopností :
Školní nadání – schopnost přijmout, analyzovat a reprodukovat informace
Tvořivá produktivita jako schopnost vytvářet nové informace
Rozvoj obou těchto typů nadání je důležitý. Ovšem věnují větší pozornost reprodukci informací něž jejich produkci.
Škola by měla pomoci žákům objevovat oblasti zájmů a budování schopnosti osobního nasazení c daném oboru a tvořivě v něm pracovat. Nelze očekávat, že do školy přijou žáci plně rozvinutými schopnostmi, tvořivostí a učebním nasazením.
Nelze předpokládat že nadaní žáci si poradí sami! I bystří žáci potřebují výuku odpovídající jejich individuálním schopnostem. Formy práce s nadanými žáky můžeme rozdělit na vnější diferenciaci a vnitřní diferenciaci.
Vnější diferenciace :
jde o formy výuky, v nichž jsou nadanější žáci oddělováni od ostatních