Třídy s rozšířenou výukou (jazyků, matematiky, hudební výchovy, tělesné výchovy)
Třídy A, B. Žáci jednoho ročníku jsou rozděleni do tříd podle prospěchu. Pracuje se podle shodných učebních plánů a učebních osnov. Ve třídě nadanějších žáků mohou být zadávány náročnější úlohy atd. Ve třídách méně nadaných žáků se pozornost učitelů a žáků soustřeďuje na zvládnutí základního učiva.
Přechod žáků základní školy na víceletá gymnázia je v současné době velmi užívanou formou vnější diferenciace.
Vnitřní diferenciace :
v podstatě jde o to aby žáci různého nadání spolu pracovali ve výuce a byli při tom odpovídajícím způsobem rozvíjeni.
Práce ve skupinách je našimi učiteli zvládnuta a je možno ji jenom doporučit. Skupiny nadanějších žáků mohou řešit náročnější úlohy, pokud jsou zařazeni v heterogeních skupinách, mohou výhodně působit jako vedoucí a organizátoři skupinové práce, pomocníci učitele.
Pomoc spolužákům přímo ve výuce nebo při doučování či při zpracování domácích úkolů apod. je prospěšná především pro pomáhajícího – teprve až když není nucen jinému něco vysvětlit, poznám, že sám věci nerozumím a musím hledat řešení.
Domácí úkoly pro nadanější žáky mohou obsahovat náročnější zadání, která pro ně představují odpovídající stimul.
Významným prostředkem rozvoje žákovy osobnosti jsou olympiády a soutěže, které mají již pevné místo na našich ZŠ a SŠ.
Volitelné předměty v programech ZŠ a SŠ jsou vhodnou formou rozvíjení nadání v určitých oblastech. Jsou součástí učebních plánů a školy jsou povinny je žákům nabízet.
Zájmové kroužky mohou být organizovány školou, ale také jinými mimoškolskými institucemi.
Základní umělecké školy uspokojují potřeby estetického rozvoje žáků(hudební, výtvarné, pohybové, dramatické kroužky).